RAPPER. Rikke Prelle laver musik. På youtube har over 96.000 hørt nummeret 'Lytter til mig selv'. Foto: Ivan Riordan Boll

RAPPER. Rikke Prelle laver musik. På youtube har over 96.000 hørt nummeret 'Lytter til mig selv'. Foto: Ivan Riordan Boll

Debat

Jeg endte med at lave en masse kriminelt lort

Siden jeg flyttede hjemmefra, har jeg aldrig følt mig rigtig hjemme nogen steder, fortæller 21-årige Rikke, der har været hjemløs.

Debat

Da jeg kom til København som hjemløs, gik der noget tid, før jeg fandt ud af, at man kunne komme på et sted som Hellebro.

Her har jeg fået en masse venner, som er ligesom mig. Jeg behøver ikke skamme mig over mine problemer – og jeg kan arbejde på min musik.

Før vidste jeg ikke, hvad jeg skulle gøre med al min tid – så jeg endte for det meste med at lave en masse kriminelt lort.

Jeg var 11, da jeg blev fjernet fra min familie. Jeg er oprindelig fra Aarhus, men jeg har været en ballademager, der skiftevis har boet på opholdssteder og siddet inde. Kommunen opgav mig, da jeg blev myndig, og pludselig kunne opholdsstederne ikke have mig boende længere.

Der var ingen steder for mig at gå hen, men jeg var heldig, for jeg mødte min kæreste Jasmina. Hendes mor gav mig lov til at bo hos dem.

Man finder ud af, at mange ikke gider hjælpe, når det endelig kommer til stykket.

Men der har været tider, hvor vi er gået fra hinanden, og jeg har sovet i opgange, på herberg og på sofaer alle mulige steder i landet.

På et tidspunkt endte jeg i en delebolig – hvor hjemløseenheden og kommunen skulle matche mig med to andre beboere. Jeg sagde til dem, at jeg ikke ville bo sammen med nogen, der tog stoffer eller drak, for jeg er selv clean.

Men dem, der flyttede ind, havde løjet. De tog narko, og derfor måtte jeg videre.

GYMNASIEELEV

Siden jeg flyttede hjemmefra, har jeg faktisk aldrig følt mig rigtig hjemme nogen steder. I dag har jeg et lille klubværelse på Vesterbro, men jeg kan ikke finde mig til rette i det.

Selv om jeg har boet der i et halvt år, står alt stadig i papkasser. Jeg plejer altid at fucke op, og så bliver jeg tvunget til at smutte.

Men hvis alt går, som det skal, flytter jeg ind i den første lejlighed, jeg selv har skaffet, i det nye år. Jeg er ikke i gang med en uddannelse, men jeg laver musik og skriver mange tekster.

Jeg skriver ikke sange om at være hjemløs, for det rager ikke alle. Man finder ud af, at mange ikke gider hjælpe, når det endelig kommer til stykket.

Fortalt til Anna Meera Gaonkar

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter