Annonce
Debat 1. aug. 2009 KL. 10.50

»Jeg finder mig ikke i skråsikre tyranner«

Journalist David Rehling var borgerlig kritiker af 68-oprøret. I dag er han i skarp opposition til den borgerlige regering.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Man har et standpunkt...

I løbet af sommeren interviewer Politiken en række politikere og debattører, der har skiftet standpunkt, parti eller begge dele.

Hvorfor flyttede de sig? Er det troværdigt? Og hvad har de personlige omkostninger været?

Interview i serien:

Partiskift er værre end skilsmisse
Pernille Rosenkrantz-Theil

Jeg er rykket til venstre
Pia Kjærsgaard

De utroværdige er dem, der holder kæft
Naser Khader

Barometret står på usympatisk højrekuling
Mimi Jakobsen

Lad os prøve en rigtig socialdemokrat
Ulrik Høy

Jeg finder mig ikke i skråsikre tyranner
David Rehling

Et kulturchok at blive socialdemokrat
Christine Antorini

David Rehling har to gange været i opposition til tidsånden.

Den tidligere KU-formand var i 1970 med til at stifte Moderate Studenter, fordi han ikke kunne holde de »frådende munkemarxister« ud.

Og i dag er han så skribent på dagbladet Information, hvor han er en af den borgerlige regerings største kritikere.

Blandt andet har han gjort op med det, han har kaldt »regeringens infame kultur- og værdikamp«.

Hvorfor var du i opposition til studenteroprøret i 1968?

»I udgangspunktet var jeg da positiv over for oprøret mod det forældede universitet, men da det udartede til munkemarxistisk selvtilstrækkelighed og hadskhed over for andre, måtte jeg sige fra. Med stor selvretfærdighed truede og intimiderede disse antidemokrater jo dem, der gjorde indsigelse. Og man må rystes over, at det officielle Danmark havde så svært ved at tage afstand fra 68-oprøret. Det var en stærk tidsånd. Og når man læser Politikens og Informations ledere fra dengang, så er de jo næsten til at få rysteture af«.

Men du sagde fra?

»Nu skal man passe på ikke at lyde selvretfærdig. Men da jeg var 12-13 år, læste jeg William Bell Shirers ’Det tredje riges storhed og fald’, som handlede om, hvordan nazisterne kunne sætte sig på Tyskland. Allerede dengang besluttede jeg mig for, at hvis jeg oplevede noget tilsvarende, ville jeg ikke finde mig i det. Og det vendte jo – ikke mange år senere – tilbage som en egentlig moralsk forpligtelse. Jeg måtte gøre op med studenteroprørernes tyranni«.

Så din hovedfjende var ungdomsoprørerne?

»Ja. Men der var også det tavse flertal. Hvis jeg skal være sur på nogen i dag, så er det sgu’ de passive fra dengang. Marxisterne var forblændede, unge og kaotiske i deres hoveder. Men mindst et lige så stort problem var dem, der bare sad på hænderne. Det mærkelige er, at mange af dem, der absolut ikke foretog sig noget, her 30-40 år senere er kommet frem til, at marxismen var forfærdelig. Helt patetisk bliver det, når de store skvat fra dengang falder de omvendte fra den marxistiske lejr om halsen i fælles hulk, så er det næsten ikke til at bære«.

Nu er fjenden de borgerlige
Fyrre år efter ungdomsoprøret – og efter at David Rehling i en årrække var en markant direktør for Danmarks Naturfredningsforening – er han i opposition til tyranniet igen.

Men denne gang er det ikke marxisterne, han hudfletter. Det er de borgerlige.

I dag spiller du samme kritikerrolle som i 1968 – bare med omvendt fortegn?

»Der er selvfølgelig indlysende forskelle på den vulgære støvletrampende marxisme og den frådende liberalisme. Men sidstnævnte fører altså til skævdeling, grådighed og total nedslidning af naturen, det er da en kæmpe trussel! Og hvis man nu sidder og siger ’Nå, der sker jo ikke noget, vi kan sige, hvad vi vil’ i en situation, hvor mediebilledet er ved at bryde sammen under pres fra stærke markedskræfter, så er man jo en medløber på samme måde som dem, der ikke gjorde noget tilbage i 1970’erne«.

Du har som skribent især kastet dig ind i kultur- og værdikampen?

»Det er altid uklædeligt, når dem, der har den politiske magt, bruger den til at chikanere modstanderne. Jeg ser i dag klare eksempler på den forfølgelse, som førende borgerlige politikere og DF-politikere gør sig skyldige i. Forleden fik EU-forskeren Marlene Wind at vide af DF, at hun skulle stikke piben ind. Og den pæne og idealistiske tidligere PET-leder Hans-Jørgen Bonnichsen får igen og igen at vide, at han aktivt støtter landets fjender. Det er en beklikkelse, som ingen steder hører hjemme«.

Er det værre end i 68 og 70’erne?

»Se på Christiansborg, der før var meget civiliseret. I dag er tonen blevet så hadsk. Det er Dansk Folkeparti, der fører an i denne ideologiske hadskhed, men de andre bliver jo trukket efter. Det var Uffe Ellemann-Jensen, der sagde, at Dansk Folkeparti er rædselsfulde, og jeg kan kun gøre hans ordvalg til mit. Man savner både ham og den borgerlige anstændighed i regeringen«.

Altid i opposition
’Pittelkow-syndromet’ kalder man den holdningsrejse, som blandt andre Ralf Pittelkow har været ude på.

Han var marxist i 1970’erne, blev socialdemokrat i 1990’erne og er i dag kommentator på en borgerlig avis. For Rehling har turen haft en noget anden retning.

Først var du kritiker af ungdomsoprøret og senere i opposition til VKO, er din rejse en ’omvendt Pittelkow’?

»Nej, jeg opfatter mig ikke som en, der har bevæget mig i modsat retning af Ralf Pittelkow & co. Faktisk føler jeg, at jeg holdningsmæssigt står, hvor jeg hele tiden har stået. Siden 1971 har jeg ved hvert valg afgivet en forkølet lille radikal stemme med vekslende grader af mismod. Men trofast møder jeg op. Så jeg er nogenlunde der, hvor jeg startede«.

Hvordan har du det så med Pittelkow og andre, som er spurtet forbi dig fra venstre mod højre?

»Lad mig sige det sådan: Man studser en kende«.

Kan du uddybe det?

»Denne verdens Ralf Pittelkow’er, som langt oppe i livet har haft en frådende og hadsk anskuelse og pludselig får en anden, bør spørge sig selv: Hvad er mit problem? Enten er det mangel på ånd. Eller også er det en totalt usømmelig følgagtighed over for tidsånden. Der er ikke andre forklaringer«.

Blå bog: David Rehling
Har været ansat på dagbladet Information siden 1996. Født 1949. Medstifter af Moderate Studenter 1970. Juristuddannet. Direktør for Danmarks Naturfredningsforening 1983-1995.

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
10. feb. KL. 14.01

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

8. feb. KL. 00.01
Regler. Det kan ikke være hensigtsmæssigt for nogen, at vi har en situation, hvor det bedste råd til boligejere er, at de skal undlade at leje deres bolig ud. - Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Udlejere er nærmest fødte skurke

Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak

Det sker
Gys! I vinterferien kan du bl.a. tage børnene på Zoologisk Museum, hvor de kan se istidsdyr såsom mammutten. - Foto: MARTIN BUBANDT
11. feb. KL. 11.39

Guide: Gør vinterferien helt vildt kreativ

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning