Annonce
Debat 11. sep. 2009 KL. 10.06

Bent Jensen raser over Wivels kommentar

Ufatteligt, at Politiken vil være skraldespand for Peter Wivels stinkende affaldsprodukter, skriver professor Bent Jensen.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print
Bent Jensen kritiserer bl.a. Peter Wivel for at have fordrejet indholdet i et interview med spionen Gordijevskij (billedet).
Arkivfoto. - Foto: AP/AP

Bent Jensen kritiserer bl.a. Peter Wivel for at have fordrejet indholdet i et interview med spionen Gordijevskij (billedet). Arkivfoto. - Foto: AP/AP

Peter Wivels ’Signatur’ om undertegnede (1.9.) er fuld af løgn, nederdrægtigheder og skjulte dagsordener.

LÆS SIGNATURWivel: Bent Jensen er blevet lidt klogere

Det er løgn, at det midlertidige Humanistisk Forskningscenter blev nedlagt, fordi pengene skulle bruges til Center for Koldkrigsforskning (CFKF). De to ting havde intet med hinanden at gøre, hvad PW naturligvis godt ved.

Det er løgn, at min artikel om, at både KGB og PET anså Jørgen Dragsdahl for at være KGB-agent, var et første forskningsresultat. Den artikel var blevet til, længe før jeg blev ansat ved CFKF.

Det er løgn, at jeg overhørte en advarsel fra PET om at offentliggøre, hvad jeg havde fundet i arkiverne. Jeg havde flere måneder forinden sendt manus til PET til godkendelse.

Jeg undlod at offentliggøre nogle oplysninger, som PET ikke mente, at jeg var berettiget til at offentliggøre. De oplysninger kan gud og hvermand nu læse i PET-kommissionens beretning.

Det, jeg skrev, skrev Hans Davidsen-Nielsen fra Politiken også i sin bog om PET. Han er vel også styret af politiske kræfter?

Imponerende koncentration af perfide løgne
Peter Wivels’ rædselsbillede af, at jeg med min artikel risikerede at ødelægge mulighederne for dansk forskning, er så tåbelig, at den unddrager sig kommentar.

Peter Wivels infame løgn om, at der i juli »dukkede oplysninger frem« om, at jeg i 1980’erne skulle have »misbrugt en kollegial fortrolighed til at fodre PET med oplysninger om en kollega« ved universitetet i Odense, overskrider klart injuriegrænsen.

Løgnen kan kun være fremsat i ond tro, for min kollega tog straks denne historie ved vingebenet i et interview med Information.

Endelig og for det sjette er det løgn, at jeg i første omgang afviste at være »PET’s meddeler – eller skal vi sige agent«. Jeg afviste derimod den fremstilling, jeg af en journalist fik læst op i telefonen.

Ufatteligt, at Politiken vil være skraldespand for PW’s stinkende affaldsprodukter. Det er en imponerende koncentration af perfide løgne.

Da Peter Wivel var udenrigsredaktør på Berlingske Tidende, demonstrerede han også sin utroværdighed. Oleg Gordijevskij gav Berlingskes korrespondent i England et interview; Peter Wivel fik i avisen indholdet fordrejet til det modsatte af, hvad Gordijevskij havde sagt.

Dengang var Peter Wivels ærinde også at beskytte sin kammerat og sig selv.

Jeg nød den ære, da Peter Wivel var chefredaktør på Berlingske Tidende, at blive inviteret ind på hans fornemme kontor i Pilestræde, hvor han tog imod i habit og vest.

Hans påskud var, at han gerne ligesom Ekstra Bladet ville offentliggøre nogle agenthistorier. Hans ærinde var at pumpe mig for mulige oplysninger i sovjetiske og østtyske arkiver. Jeg kunne berolige ham: Jeg vidste intet.

Læs Peter Wivels svar i morgen.

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
10. feb. KL. 14.01

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

8. feb. KL. 00.01
Regler. Det kan ikke være hensigtsmæssigt for nogen, at vi har en situation, hvor det bedste råd til boligejere er, at de skal undlade at leje deres bolig ud. - Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Udlejere er nærmest fødte skurke

Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak

Det sker
Tempo. Smagen af sommer møder vintermørket i de grillede kammuslinger med forårsløg, som serveres til tonerne af dunkende trommerytmer i Spisebaren.
10. feb. KL. 16.32

Illums spisebar serverer New Yorker-stemning på speed

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning