Annonce
Debat 11. sep. 2009 KL. 16.48

Tvivlere kræver undersøgelse af 11. september

Demonstranter i København tror ikke på den officielle forklaring om terrorangrebet i New York 11. september 2001.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

I dag for otte år siden fløj to passagerfly ind i World Trade Center i New York og tog livet af godt 3.000 mennesker.

Den officielle forklaring er, at terrororganisationen al-Qaeda stod bag, men en gruppe personer er ikke tilfredse med den forklaring.

Fredag eftermiddag er cirka 30 af dem samlet til demonstration på Rådhuspladsen i København og kræver en kulegravning af, hvad der virkelig skete den septemberdag for otte år siden.

Blandt de fremmødte er skuespillerinden Pernille Grumme:

»Jeg har sendt det ene læsebrev efter det andet til Politiken, uden at få noget i avisen«, siger hun og undskylder, at hun lyder så oprørt.

Hun vil bare vil have 11. september undersøgt - bevis for bevis.

Demonstration sætter blodet i kog
Sensommerbrune mennesker strømmer forbi hende på Rådhuspladsen, og langt de fleste nøjes med at sende lange blikke.

En mand stopper dog op og kigger på et af skiltene med billeder af forvredet metal og knuste vinduer.

Han går hurtigt ind i en diskussion med en gruppe »der løfter Danmarks bevidsthed«, som gruppen selv kalder sig.

Gruppen omfatter danske mænd og kvinder i alle aldre og med forskellig baggrund, som stiller spørgsmålstegn ved den officielle forklaring.

Når de ikke som i dag demonstrerer i det offentlige rum, giver flere af dem deres frustration til kende på hjemmesiden www.i11time.dk, som er et dansk talerør for tvivlerne. Brian Fløe står bag projektet.

Medierne holder sig fra emnet
Brian Fløe, hvad er du i tvivl om?

»Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er sandt. Der skete mange mærkelige ting den 11. september, som jeg godt vil have undersøgt. Der væltede tre tårne, men officielt væltede der kun to. Og der er fundet nanoteknologi i støvet fra tårnene. Alligevel vil ingen undersøge, om de virkelig styrtede sammen eller blev bombet, og medierne holder sig fra emnet«.

Tror du, at danske medier tilbageholder viden om 11. september?

»Nej, jeg tror ikke, at pressen er styret, men jeg tror, at journalister er bange for at blive til grin, hvis de skriver seriøst om 11. september. Og hvor godt er det for det politiske karriere at blive fremstillet som en konspirationsteoretiker af pressen? Debatten handler derfor ikke om fakta eller videnskab, men om, hvorvidt skeptikere er sindslidende, når vi stiller spørgsmålstegn ved den officielle forklaring«.

Langt hovedparten af alverdens forskere støtter den officielle forklaring. Hvorfor lytter I ikke til dem?

»Vi lytter til begge sider af sagen, men hvorfor rapporterer pressen kun om den ene side af sagen? Og det er ikke fordi, vi tror, at vi er alvidende. Det er heller ikke, fordi vi tror, at vi har ét svar. Vi har faktisk bare en masse spørgsmål«.

Flere danskere demonstrerer på Rådhuspladsen i dag. Hvad håber I på at opnå?

»At medier og politikere dropper deres berøringsangst over for emnet, så vi kan få en afbalanceret debat og en seriøs undersøgelse«.

Er det realistisk?

»Jamen det er jo det, vi spørger jer alle sammen om: Kan vi få en undersøgelse, hvor begge sider af sagen bliver belyst? Vil I som journalister skrive om de videnskabsfolk, der kritiserer den officielle forklaring, eller må kun den ene side blive hørt?«

Hvad skal der til, før 11. september bliver debatteret i medierne?

»Hm... Det er slet ikke sikkert, at I nogen sinde vil gøre det. Men så har jeg gjort, hvad jeg kunne. Jeg har ikke været én af de personer, der stak hovedet i sandet og lukkede mine øjne«.

Handler det her ikke bare om, at I mangler lidt spænding i hverdagen?

»Nej, jeg gør det absolut ikke fordi, at det er spændende. Jeg kan faktisk ikke udstå folk, der synes, at konspirationer er spændende. Det er negativt at konspirere, fordi det omhandler løgn og skade på andre mennesker, og det er sygt at finde det spændende. Men man kan jo stille det samme spørgsmål til folk, der tror på, at en araber i en hule kan overmande verdens største militærmagt - de mangler spænding i hverdagen«.

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
10. feb. KL. 14.01

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

8. feb. KL. 00.01
Regler. Det kan ikke være hensigtsmæssigt for nogen, at vi har en situation, hvor det bedste råd til boligejere er, at de skal undlade at leje deres bolig ud. - Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Udlejere er nærmest fødte skurke

Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak

Det sker
Gys! I vinterferien kan du bl.a. tage børnene på Zoologisk Museum, hvor de kan se istidsdyr såsom mammutten. - Foto: MARTIN BUBANDT
11. feb. KL. 11.39

Guide: Gør vinterferien helt vildt kreativ

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning

Mest læst i dag