Annonce
Debat 7. nov. 2009 KL. 11.24

Kritik: Det er da noget råddenskab

Historiker Bent Jensen forholder sig til Ole Sohns fortid i DKP.

send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Bent Jensen

Historiker og professor emeritus

Ole Sohn stod på den forkerte side af Muren i 1989. Er det et problem for ham som politiker i dag?

»Det kommer an på, hvordan man betragter det. For mig var Danmarks Kommunistiske parti i det hele taget et problem. Det var et agentur for en fremmed stormagt, der oven i købet var den ledende magt i en militæralliance, som stod over for Danmark og den vestlige alliance. Jeg forstår ikke, hvordan man kunne have noget at gøre med et parti som DKP, der modarbejdede det land, som det frit kunne operere i. Men når det nu var det parti, Ole Sohn havde valgt at lægge sine kræfter i, så var det jo naturligt, at han rejste rundt, stod på tribuner og førte kammeratlige samtaler med de totalitære regimer. I den forstand var det præcise besøg jo bare et led i utallige andre besøg«.

Ole Sohn har endnu ikke forholdt sig til sin fortid i DKP. Kan man være toppolitiker med en totalitær, ikke-demokratisk fortid?

»Det undrer mig, at han ikke gør op med sin fortid. Men man må også gå ud fra, at når Ole Sohn i dag har en ledende stilling i et demokratisk parti, så har han stiltiende lagt de kommunistiske tanker bag sig«.

Så det er ikke problematisk, at Ole Sohn står som en mulig økonomiministerkandidat i en ny regering?

»Der er noget paradoksalt i det. Så at Ole Sohn nu kan gå hen og blive økonomiminister er nærmest ufrivilligt morsomt. Da han i sin tid var formand for DKP, modtog partiet endnu ganske betydelige summer fra Sovjet. Det gjorde de helt op til 1990. Jeg har tidligere interviewet en højtstående embedsmand i Sovjetunionen, herunder til DKP. Det sidste, han sagde til mig, inden jeg forlod ham efter interviewet, var: Hils Ole når du kommer hjem«.

Altså Ole Sohn?

»Ja, det var Ole Sohn, han talte om. Alligevel påstår Sohn hårdnakket, at han ikke kendte noget til de penge. En mand med så dårlig en hukommelse, hvad angår tal og transaktioner, bør ikke være økonomiminister. Men det viser også, at det er et utroligt skelet, han har i skabet, og at han forsøger at holde dørene til skeletskabet lukket«.

Men efter 20 år må man da have afsonet sin straf?

»Jeg mener, at der, som i alle andre tilfælde, skal der være en åbenhed i forhold som disse. Rent personligt ville jeg ikke ligge søvnløs om natten, hvis Ole Sohn blev finans- eller økonomiminister; jeg påpeger bare det selvmodsigende i det. Man bliver da nødt til at slå en streg i sandet og gøre op med sine tidligere overbevisninger, hvis man ikke længere står ved dem. Men som det ser ud nu, er der endnu en råddenskab, som ligger og stinker i skabene hos de tidligere kommunister. Så jeg vil hellere vende spørgsmålet om og spørge, hvorfor de mennesker ikke gør noget aktivt for selv at rense ud i deres forhold, i stedet for at andre skal rode rundt i det for dem«.

Tilbage til debatten

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
10. feb. KL. 14.01

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

8. feb. KL. 00.01
Regler. Det kan ikke være hensigtsmæssigt for nogen, at vi har en situation, hvor det bedste råd til boligejere er, at de skal undlade at leje deres bolig ud. - Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Udlejere er nærmest fødte skurke

Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak

Det sker
Facade. Gary Oldman er fremragende og giver den anonyme Smiley noget truende bag det ikkeeksisterende smil. - Foto: SF-film
11. feb. KL. 18.00

Truende spionfilm er en fascinerende filmisk tidslomme

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning