Debat 21. nov 2009 KL. 13.00

Godsejer opfordrer til mådehold i privaten

Mådehold. »Vi må overveje, om vi skal sadle om«, skriver den tidligere indenrigs- og landbrugsminister, Britta Schall Holberg, i Kristeligt Dagblad.

Mådehold. »Vi må overveje, om vi skal sadle om«, skriver den tidligere indenrigs- og landbrugsminister, Britta Schall Holberg, i Kristeligt Dagblad.

Godsejer Britta Schall Holberg efterlyser større sparsommelighed og mådehold.

Annonce
Annonce

Blogs

Marketing

Joblinks

Marketing

SENESTE

Marketing

SENESTE

Annonce

SENESTE

SENESTE

SENESTE

SENESTE

tekst 24 kommentarer del send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

Vi bør overveje, om vores overdrevne privatforbrug overhovedet gør os lykkeligere.

Det skriver medlem af Folketinget for Venstre, godsejer Britta Schall Holberg, i et debatindlæg i Kristeligt Dagblad.

Hvad er problemet med vores moderne levevis, Britta Schall Holberg?

»Økonomer og politikere fortæller os, at vi skal forbruge mere for at få hjulene i gang. Man opfordrer borgerne til at øge deres privatforbrug, og derfor stiller jeg spørgsmålet, om det ikke netop var overforbruget, der kastede os ud i økonomisk uføre i den vestlige verden«.

Men er det budskab foreneligt med din egen regering, som netop forsøger at få befolkningen til at øge privatforbruget?

»Ja, det handler ikke om regeringens politik. Det handler om nogle overvejelser, jeg mener, vi bør gøre os. Er velfærd lig med et stigende forbrug? Eller er der også er andre parametre for, hvad velfærd er? Handler det bare om mere tøj og flere møbler, som vi alligevel ender med at smide væk?«.

Du skriver, at vores overdrevne privatforbrug måske ikke er et samfundsmæssigt sundhedstegn. Hvad mener du med det?

Jeg tror simpelthen ikke, at vi bliver lykkeligere mennesker af at købe en masse ting, som vi alligevel smider ud, når vi ikke gider at kigge på dem mere

Britta Schall Holberg

»Du kan jo godt fylde dit hus med goder eller rejse hele verden rundt, og det er godt, at vi har den slags frihed. Men du kan jo ikke købe dig til et lykkeligere liv. Der må være noget andet indhold i tilværelsen. Jeg tror simpelthen ikke, at vi bliver lykkeligere mennesker af at købe en masse ting, som vi alligevel smider ud, når vi ikke gider at kigge på dem mere«.

Du sammenligner nutiden med din egen barndom. Hvad kan danskerne lære af de gamle dyder?

»Nu skal det ikke opfattes, som om alt var bedre i gamle dage. Men vi havde nogle værdier, der gik ud på at bevare og passe på i stedet for at forbruge og kassere som i dag. Vi blev opdraget til at passe på miljøet og slukke lyset efter os. Det var simpelthen ikke god tone at smide om sig med penge eller forbrugsgenstande«.

Har vi glemt, hvordan man holder hus og sparer på vand, varme og elektricitet?

»Jamen, er det ikke det, hele klimadiskussionen handler om? Det er jo det, vi sidder og laver lovgivning for herinde på Christiansborg. For at minimere overforbruget af begrænsede ressourcer, som måske øver vold på naturen«.

»Jeg er ikke økonom, men jeg synes, vi bliver nødt til at diskutere, at velfærd ikke kun er et spørgsmål om at forbruge. Klimatopmødet er på trapperne, og det er en god anledning til at se på, hvordan vi behandler den Jord, vi går rundt på. Vi skal jo helst aflevere den til vores efterkommere i nogenlunde ordentlig stand«.

Du siger, at du ikke er økonom, men økonomer og din egen regering mener, at et øget privatforbrug er vejen ud af krisen. Er det så ikke mærkeligt, at du kommer med det her budskab?

»Nej, det synes jeg ikke. Vi må overveje, om det er overforbruget, der har ført til det økonomiske kollaps. Og hvis det er tilfældet, bliver vi nødt til at overveje, om vi vil fortsætte ned ad den vej«.

Hvordan ser dit personlige forbrug egentlig ud? Er du gået tilbage til de gamle dyder?

»Dem har jeg holdt ved hele tiden. Jeg kyler ikke tøj ud, fordi jeg bliver træt af at se på det. Jeg glæder mig over de ting, jeg har«.

Annonce
Marketing
Annoncer:
Danmark 09. feb 23.04
dyrebart. Kommunernes økonomi er belastet af stigende udgifter til høreapparater. Her laves en afstøbning til et høreapparat.

Dyre høreapparater ender i skufferne

Københavns Kommune undrer sig over, at flere og flere mennesker skal have høreapparat med stort kommunalt tilskud – uden batterier. SF vil ændre på tilskudsordningen.

De afviste irakere 09. feb 20.55
Gadearbejde. Det var især politiets voldsomme rydning af gaden ved Brorsons Kirke på Nørrebro, som bragte Kirkeasyl i overskrifterne. - Foto: PETER HOVE OLESEN

Kirkeasyl drejer nøglen om

Organisationen vil udgive bog med en køreplan til fremtidige asylaktioner.

spin. Gade pressechef har bedt politiet gå ind i sagen om jægerlækken, hvor journalist Christoffer Guldbrandsen (billedet) siger, at pressechefen lækkede hemmelig viden. - Foto: Thomas Borberg (arkiv)

Pressechef pudser politiet på journalist

Forsvarsministeren spindoktor beder politiet om at gå ind i lækagesag.

Danmark 09. feb 20.49

Avis: Århus Universitet er ramt af millionsvindel

Der er svindlet med forskningsmidler for 10 millioner, skriver avis.

Jordskælvet i Haiti 09. feb 18.48
behandling. 16-årige Farah Paul holder sin syge datter på fire måneder på et hospital i Port-au-Prince. - Foto: RODRIGO ABD/AP

Hospitaler kræver penge for gratis medicin

FN truer 12 hospitaler med straf for at tage penge for gratis medicin til ofre for jordskælv.

Danmark Seneste nyt

Internationalt Seneste nyt

Debat Seneste nyt

IBYEN Seneste nyt

Tjek Seneste nyt

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste leder

Marketing

SENESTE

SENESTE

SENESTE

SENESTE

SENESTE

Pluspris 399 kr.
Alm. pris 499 kr

Pluspris 200 kr.
Alm. pris 250 kr

Tilbud i februar

Aperitif, 7-retters menu med tilhørende vinmenu, vand, kaffe og 1 hjemmelavet likør. Pluspris frokost 1.780 kr. Pluspris aften 1.880 kr.

Pluspris 120 kr.
Alm. pris 180 kr