Annonce
Debat 3. feb. 2010 KL. 14.46

Kvinden med de kolde fødder

Debattøren fortæller om et tilfældigt møde med barfodede ’Birgit’ en iskold vinteraften.

7 kommentarer send

Send artikel

Til:

(E-mail, adskil flere med komma)

Fra (E-mail): Besked:
print

En kvinde omkring de 50, i joggingdragt og med bare fødder, stiger af S-toget på Nordhavn Station. Det er to graders frost, og vinden får de ventende i aftenmørket til at knappe frakken op i halsen og stampe med støvlerne for at holde varmen.

På sine bare fødder går kvinden nu gennem sne og is, hen mod udgangen.

Kvinden uden sko og strømper passerer måske 30 ventende på perronen. Mange kaster stjålne blikke efter hende. En lille pige peger på hendes fødder og siger noget til sin mor. Et ungt par i forhallen stirrer nysgerrigt. Hende uden sko har bleg af kulde sat kurs mod trappen.

Jeg stopper hende og spørger, om det ikke er koldt at gå rundt uden sko. »Jo, det er det«, men dem glemte hun hjemme.

»Hjemme?«.

»Ja, det er i Nivå«.

»Skulle du ikke tage hjem og få varmen?«.

»Jo tak«.

»Hvordan plejer du at komme hjem?«.

»Sommetider kører politiet mig«.

Jeg beder kvinden sætte sig på bænken i forhallen og forklarer hende, at så må vi prøve at ringe til politiet.

»Jo tak«, siger hun. Jo tak. Hun tænder en cigaret. De bare fødder hviler på cementgulvet.

»Vagthavende«, siger damen i den anden ende af telefonen. Hun vil vide, hvad kvinden med de bare fødder hedder.

»Hvad hedder du?«, spørger jeg.

»Birgit«, svarer hun. Ikke mere.

»Birgit hedder kun Birgit«, siger jeg til politidamen i telefonen, »og hun har ingen sko på«.

»Er hun psykisk syg?«, spørger damen.

»Ja«.

»Har hun penge?«, spørger damen.

»Har du nogen penge?«, spørger jeg.

»2.000«, siger Birgit.

»Birgit siger, at hun har 2.000«, siger jeg til politidamen i telefonen. »Så kan hun tage en taxa«, siger politidamen, »hun prøver nok at snyde sig til at blive kørt hjem af os«.

»Birgit siger, at hun har 2.000«, siger jeg til politidamen i telefonen.

»Så kan hun tage en taxa«, siger politidamen, »hun prøver nok at snyde sig til at blive kørt hjem af os«.

»Jamen, hun har ingen sko på«, siger jeg.

»Ring efter en taxa, siger damen, 4x35, farvel«.

»Farvel«, siger jeg.

»Birgit, politiet siger, at vi skal ringe efter en taxa«.

»Jo tak«. »Har du virkelig 2.000 kroner?«, spørger jeg.

»Ja«. Birgit med de bare fødder stikker en hånd i lommen og trækker en tusindkroneseddel og to femhundredekronesedler frem.

»O.k, så ringer jeg efter en taxa, Birgit«.

»Jo tak«.

»Taxa«, siger damen i telefonen.

»Ja«, siger jeg. »Jeg vil gerne have en vogn til Nordhavn Station«.

»Hvad er adressen?«, spørger damen.

»Jeg ved ikke, hvad adressen er«, svarer jeg.

»Så kan jeg ikke sende en vogn, desværre«, siger damen.

»Jamen, kan du ikke gøre en undtagelse?«, spørger jeg, »for det er lidt specielt, det her. Vi taler om en kvinde, der er kommet af sted uden sko, og som fryser – men hun har penge«.

»Desværre«, siger damen, »prøv at gå ned på gaden og kig efter en vogn«.

Jeg siger til Birgit, at vi skal ned ad trappen og ud på gaden og praje en vogn.

»Jo tak«.

»Kan du gå?«, spørger jeg og ser på hendes fødder.

»Jo tak«, siger Birgit. Jo tak. Så går vi. Birgit uden sko sætter sig på trappens nederste trin, mens jeg tager opstilling ved kantstenen.

Hun kan ikke se mig i aftenmørket og kommer ud på fortovet. Der står hun med de bare fødder i sneen.

»Gå tilbage«, siger jeg, »jeg skal nok hente dig«.

»Jo tak«.

En taxa standser. Jeg åbner døren og forklarer chaufføren, at det her er lidt specielt. At kvinden, han skal køre til Nivå, ikke har sko på og ikke noget overtøj, selv om det er januar og frostvejr.

Han kigger skeptisk på mig og min sorte overfrakke og habitjakken indenunder og bukserne med pressefolder og de sorte sko, der blev pudset i morges.

»Har hun penge?«, spørger han med accent.

»Ja«.

Jeg henter Birgit inde på trappen. Folk kigger på hendes fødder og på den grå joggingtrøje, hvis hætte blafrer i vinden.

»Kom med, nu er der en vogn«.

»Jo tak«.

Vi går ud til taxaen, og Birgit kommer ind på bagsædet.

»Hav det godt«, siger jeg, og jeg hører Birgit svare »jo tak«, inden jeg lukker bildøren.

Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

- Få dagens vigtigste debatter på mail

Annoncer
10. feb. KL. 14.01

Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati

Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.

10. feb. KL. 00.01
Spiseregler. »Hvordan skal den muslimske kok, som ikke kan leve med tanken om at spise svinekød, kunne værdsætte og vurdere smagen?«, spørger Mikael Rothstein. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

I har endnu ikke fattet religionerne

Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...

10. feb. KL. 09.31
Sportsligt. Hver tredje elev i folkeskolens ældste klasser føler ubehag ved at skulle i fællesbad efter idrætstimerne. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?

Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.

10. feb. KL. 00.01
Splittelse. Den manglende vilje til at melde klart og tydeligt ud om finansskatten svækker regeringen. - Foto: DRESLING JENS

Regeringen er sin egen værste fjende

Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.

9. feb. KL. 13.02
Foto: VALENTE DITTE

Behold lektierne i folkeskolen

S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.

9. feb. KL. 00.01
Søren Gade afgav det fejlagtige svar om antallet af irakiske krigsfanger i Folketinget i april 2007, og det har siden været afsæt for skiftende forsvarsministres gentagne misinformationer af Folketinget. - Foto: THOMAS SJØRUP (arkiv)

Ansvaret for manipulation må placeres

Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.

9. feb. KL. 00.01
Dyr. De fleste kender vandrehistorien om Per Hækkerup, der gav nordsøolien væk til nordmændene for en flaske whiskey. Tidligere energiminister Bendt Bendtsen (K) forærede ikke olien til vores norske venner, men solgte den i stedet til spotpris til kammeraterne i Mærsk - endda i ganske ædru tilstand. - Foto: THOMAS BORBERG

Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op

Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.

8. feb. KL. 12.43
Foto: KRABBE LARS

Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse

Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.

8. feb. KL. 00.01
Regler. Det kan ikke være hensigtsmæssigt for nogen, at vi har en situation, hvor det bedste råd til boligejere er, at de skal undlade at leje deres bolig ud. - Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Udlejere er nærmest fødte skurke

Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak

Det sker
Gys! I vinterferien kan du bl.a. tage børnene på Zoologisk Museum, hvor de kan se istidsdyr såsom mammutten. - Foto: MARTIN BUBANDT
11. feb. KL. 11.39

Guide: Gør vinterferien helt vildt kreativ

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning

Mest læst i dag