Seneste Leder
-
12. feb 00.01
-
11. feb 00.01
-
10. feb 00.01
-
09. feb 00.01
-
08. feb 14.53
-
08. feb 00.01
-
07. feb 00.01
-
06. feb 00.01
-
05. feb 11.36
-
04. feb 00.01
-
03. feb 00.01
-
02. feb 00.01
-
01. feb 00.01
-
31. jan 00.01
-
30. jan 00.01
- › Se flere
Seneste læserbreve
-
12. feb 14.49
-
12. feb 13.53
-
12. feb 04.41
-
11. feb 14.14
-
11. feb 11.26
- › Se flere
Seneste Skriv
-
12. feb 07.58
-
11. feb 14.07
-
10. feb 10.23
-
10. feb 09.31
-
10. feb 08.10
-
08. feb 21.10
-
06. feb 14.32
-
03. feb 10.50
-
02. feb 15.47
-
02. feb 09.41
- › Se flere
Seneste Dagens tegning
-
12. feb 00.01
-
11. feb 00.01
-
10. feb 00.01
-
09. feb 00.01
-
08. feb 00.01
-
07. feb 00.01
-
06. feb 00.01
-
05. feb 00.01
-
04. feb 00.01
-
03. feb 00.01
- › Se flere
Mest læst i dag
-
24. nov 00.00
Mest læst i går
-
11. feb 12.00
-
11. feb 15.00
-
11. feb 10.00
-
11. feb 14.07
-
10. feb 00.01
-
11. feb 00.01
-
10. feb 19.00
-
11. feb 00.01
-
10. feb 00.01
-
10. feb 14.01
Hele Danmarks Dirch...
Se eller gense de bedste klip med Dirch, oplev Nikolaj Lie Kaas fortolkning af den folkekære skuespiller, eller få den store boks med de 10 bedste Dirch Passer-film. Alt sammen til Pluspris.
Pluspriser fra 80 kr.
|
|
|
|
||||
|
Pluspris 80 kr.
Alm. pris 100 kr
|
|
Pluspris 59 kr.
Alm. pris 69 kr
|
|
Pluspris 679 kr.
Alm. pris 799 kr
|
|
Pluspris 1749 kr.
Alm. pris 2130 kr
|

Fattige Heidi svarer læserne
fattig. Heidi Astrup og datteren Marie. - Foto: PER FOLKVER
Snesevis af læsere har reageret på Heidi Astrups fattigdom. Se, hvad hun svarer læserne.
Send artikel
(E-mail, adskil flere med komma)
Fra (E-mail): Besked:46-årige Heidi Astrup og datteren Marie på ni år har knap 3.800 kroner om måneden at leve for, når de faste udgifter er betalt.
I dagens Politiken står familien frem og kalder sig selv for fattige.
LÆS PORTRÆT Mange siger: »Hun fejler sgu da ikke en skid«
Historien har fået mange læsere til tasterne, og flere har skrevet direkte til Heidi Astrup. Herunder tager hovedpersonen til genmæle.
-
Af Flemming Johansen København 12:07 10. MAR
Heidi Astrup, kom ud af offerrollen og tag ansvaret for dit eget liv!
Heidi: Jeg synes, jeg tager ansvar. Jeg er ikke kun et offer. Jeg vil vise læserne, at vi er en stor gruppe på overførsel, der gerne vil bidrage til samfundet, men vi savner ofte fundamentet til at gøre det. Når man som jeg har været syg i mange år og været parkeret på overførselsindkomst, så kæmper man hele tiden, og der er ikke overskud til at bryde med situationen.
-
Af Anders L. Rasmussen Aabenraa 11:48 10. MAR
Siden hvornår er det blevet en skændsel at prioritere?Jeg vil gerne i Operaen en gang om året, når man bor i jylland kræver det togbillet og evt. overnatning så det kan være forholdsvis dyrt. Så vælger jeg tilgengæld en billig frisør eller maskinklipper mig selv. Er det virkelig synd for mig?Skal jeg til kommunen og få penge til highend frisør?Hvorfor skal sociale klienter ikke prioritere uden at det er synd for dem?
Heidi: Jeg synes i høj grad, at jeg prioriterer. Jeg bestiller ikke andet. Jeg vælger noget og fravælger noget andet. Jeg ville gerne bo billigere, men lige nu skal jeg have en pensionssag igennem, og jeg kan ikke med de skader, jeg har, flytte og så have gang i den pensionssag.
-
Af Søren Nielsen Ølstykke 11:35 10. MAR
Hej Heidi.Flyt til noget billigere. Flyt ind i et bofællesskab. Find noget billigere internet/mobil.
Heidi: Det er korrekt begge dele. Og mobilprisen skal jeg have undersøgt. Bofællesskaber er da spændende, og jeg tror bare ikke, at de vil mhave sådan en som mig, der ikke har nogen uddannelse.
-
Af Anders L. Rasmussen Aabenraa 10:45 10. MAR
Hvordan kan man overhovedet få den tanke at en ny dyne kan blive kommunens opgave?Man kan købe dyner fra 100 kr til 1000kr, at man ikke selv kan spare det op, virker uforståeligt.Måske bruger man så sine midler uhensigtsmæssigt.Har man en sygdom så man ikke kan arbejde så skal man have en førtidspension og ikke være på kontanthjælp i 18 år!!!
Heidi: Det er svært at spare op, når der ikke er noget at spare op af. Jeg har kæmpet i 18 år for at blive hørt - jeg er løbet panden mod en mur hos mange læger, men min læge og Rigshospitalet tilråder nu førtidspension på grund af en skade, jeg fik for mange år siden, og det er jeg glad for og lettet over.
-
Af Lone C Brønshøj 10:13 10. MAR
Jeg vil give mange ret i, at man er fattig når man ikke råd til at fejre jul og fødselsdage, gå til frisør eller i biffen engang imellem. Og jeg tror flere glemmer at dit rådighedsbeløb er for 2 personer; dig og din datter! Dog mener jeg godt at du feks kan forhandle dig frem til et mindre afdrag på dit banklån og vælge enten din fastnet tlf. eller mobil fra. Din husleje er også meget høj, måske du skulle overveje at skrive dig op til en billigere bolig eller måske leje et værelse ud?
Heidi: Jeg kan ikke forhandle mig frem til et andet afdrag - det har jeg prøvet, men det vil banken ikke.
-
Af Anne Frederiksen Århus 09:58 10. MAR
Hvis Heidi er veltalende. Hvis Heidi har vilje. Hvis Heidi er så bevidst om systemet at hun ved det sikreste er at møde op med et brev frem for at sende det. Hvis Heidi har overskud til at stå frem i en artikel. Så vil jeg også mene at Heidi, trods de fysiske konsekvenser af sit uheld, er i stand til i få timer hver dag (4 f.eks) at passe et job som hun selv har stor indflydelse på karakteren af. Den der har evnen har også pligten! Hun fejler ikke "nok" ift. passivere sig selv i så mange år!
Heidi: Jeg vil skam gerne arbejde - hvis jeg kunne. Men jeg har fået en mindre hjerneskade for mange år siden, som først nu er anerkendt, og nu håber jeg på at få førtidspension. Måske kan jeg komme til at arbejde frivilligt. Jeg vil ikke hækle resten af livet.
-
Af hansen hansen kolding 09:54 10. MAR
Fattigdom er, når et rigt samfunds regering i den grad beriger de rigeste på bekostning af dem, der VIRKELIG trænger!! Fattigdom er, når et rigt samfund med vilje udsulter de aller svageste! Det er Ydmygende og Nedladende!!!Flovt efterhånden at være dansker!!
Heidi: Enig! For ingen børn ønsker at blive enlige forsørgere på kontanthjælp, når de bliver voksne.
-
Af L M Bolderslev 09:37 10. MAR
Kære Politiken,Kunne i ikke finde et bedre eksempel, en hjemløs, en familie på starthjælp, en brøkpensionist, familien ramt af kontanthjælpsloftet, familien der måtte gå fra hus og hjem grundet den gensidige forsørgelsespligt? Der er tusinder bedre eksempler derude end lige netop Heidi Astrup. Hvorfor skal et så stort samfundsmæssigt problem beskrives med et middelmådigt eksempel? Hvorfor skal vi alle dømmes efter en skæv målestok? Mvh LM
Heidi: Man kan godt være usynlig fattig - uden at være en bums på gaden. Jeg synes da, at jeg gavner debatten ved at stå frem og fortælle, hvordan det egentlig er. Også selv om nogen kritiserer mig for mine valg.
-
Af L M Bolderslev 09:30 10. MAR
Heidi er et meget dårligt eksempel, som skader debatten mere end den gavner, og sammenholdt med DR1 magasin "Penge" fra 3.3.2010, får man fornemmelsen af at medierne bevidst vælger eksempler der skal bære véd til fordommenes bål.Udregnet efter det kommunernes budgetlægning har Heidi ikke 3.800 kr i rådighedsbeløb, men 6.480 til sig selv og sin datter.Ikke at jeg misunder Heidi de penge hun får, men blandt fattige er hun rig. MvhLM
Heidi: Mit reelle rådighedsbeløb er 3.800 kroner om måneden. Det er det, jeg og min datter har til forbrug og alt muligt pr. måned. Det er rigtigt, at kommunen bruger en anden model, når de skal beregne, om jeg kan få særlig hjælp, blandt andet fordi de ikke regner afdrag på banklån med - men i Københavns Kommune vil rådighedsbeløbet være 4.321 kroner. Ikke 6.480, som du skriver.
-
Af Gordon Shumway KBH 08:04 10. MAR
Det undre mig at Heidi Aastrup. har en udgift til Telefon, mobil, bredbånd: pr. kr.826,62. Selv koster min internerforbindelses med telefon kr. 199,00 pr måned. Min mobil omkring kr. 150,00 eller ca. kr. 350,00 pr. måned. altså ca kr. 500,00 mindre end Heidi Aastrup.Endvidere har hun en personforsikring på kr. 580 pr. måned eller kr. 6970,00. Så kommer der et banklån på 1.100,00. Så uden banklån, personforsikring og billiger internet kunne hun spare ca 2.280,00 pr måned.
Heidi: Du har ret, Gordon, det skal jeg også have gjort noget ved. Men mange enlige forsørgere på overførsel som jeg har bare ikke overskud til at rydde op i alt det. Jeg har sygdom at kæmpe med, jeg skal prøve at få hverdagen til at hænge smamen for mig og min datter. Jeg har i årevis ikke haft nogen møder med en sagsbehandler om min økonomi - jeg kender faktisk ikke engang navnet på min sagsbehandler.
Se også
DEBAT – Mere plads til debat og indlæg
Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG
- Få dagens vigtigste debatter på mail
Kunstens pengemagt knuser det kulturelle demokrati
Acta-traktaten og kunstens lobbyister forhindrer kulturen i at nå den brede befolkning.
I har endnu ikke fattet religionerne
Hotel- og Restaurantskolen viser, hvor ringe forståelsen af kulturfænomenet religion...
Skriv: Er folkeskoleelevers blufærdighed et problem?
Hver tredje af de ældste folkeskoleelever har det dårligt med fællesbad efter idræt.
Regeringen er sin egen værste fjende
Modsætninger i regeringen blokerer for en fælles retning.
Behold lektierne i folkeskolen
S-forslag er et 'skoleeksempel' på, hvorfor det offentlige bliver ved med at vokse.
Ansvaret for manipulation må placeres
Sagen om fejlagtige oplysninger om irakiske krigsfanger må ikke kunne gentage sig.
Bendt Bendtsens oliebrøler må rettes op
Nu må de borgerlige feje op efter den dyreste mand i dansk politik.
Venezuelansk musiksystem skal styrke dansk dannelse
Dansk Folkeparti ønsker musikundervisning efter sydamerikansk forbillede.
Udlejere er nærmest fødte skurke
Lejeloven er så indviklet, at det er tæt på gambling for private boligejere at leje...
Debat
Seneste Mest læstePeter Mogensen
Betalingsringen er Villys chance for at gå
Bjørn Bredal
Qatar er alt det, vi gerne vil få os selv til at tro på
Peter Hummelgaard Thomsen
Carsten Koch står på den forkerte side i den nye værdikamp
Malene Lei Raben
Radio24syv er en stor skuffelse
Læsernes Redaktør
Hvorfor nogle skribenter får rettet kålfejl og andre slipper
Peter Mogensen
Betalingsringen er Villys chance for at gå
Ditte Giese
Egoistisk at insistere på at køre bil
Malene Lei Raben
Radio24syv er en stor skuffelse
Peter Hummelgaard Thomsen
Carsten Koch står på den forkerte side i den nye værdikamp
Lars Trier Mogensen
Regeringen er sin egen værste fjende
Læserbreve
Seneste Mest kommenteredeKirsten Wandborg
Miljø Zone.
Krister Meyersahm
Bonderøve tryner man da!
David Konrad
Den dag 80'erne døde
Jørgen Lange
Bliver debatten bedre af et lukket forum?
Anne Grete Hansen
Må en kvinde være statsminister?
Anne Grete Hansen
Politikens nye debatplatform
Johannes Bremer
Klima på afveje
Dennis Baggers Laursen
Eksisterer der fattigdom i Danmark?
Send debatindlæg
Dagens tegning
12. feb. KL. 00.01 Pølsesnak
11. feb. KL. 00.01 Plads på podiet