Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Søren Espersen: »Jeg anklager Greenpeace«

Hvornår begynder Greenpeace at tage det fulde ansvar for egne handlinger?

39
Gem til liste

En ung dansk pige sidder nu i varetægtsfængsel i det nordlige Rusland. Hun tiltales for pirateri, som i Rusland har en strafferamme på op til 15 års fængsel.

Så galt er der vel ingen, der tror, det går, men skulle det værste ske – og uanset, i øvrigt, hvilken straf den unge pige ender med at blive idømt, er der kun én ansvarlig: Greenpeace!

For det var Greenpeace, som bestemte, planlagde og udførte en aktion mod russisk ejendom, som de på forhånd vidste ville være af kriminel karakter. Og det var Greenpeace, som sendte blandt andre en ganske ung dansk pige af sted på missionen.

Jeg anklager i det hele taget Greenpeace for generelt aldrig nogensinde at påtage sig ansvaret, når de purunge mennesker, der under påskud om at ville redde kloden er blevet lokket ind som 'aktivister', bliver anholdt på fremmed jord.

Når det sker – og det sker tit – er det lige så sikkert som amen i kirken, at så griber Greenpeace altid til de næste våben: at jamre over for den danske regering for at bede den om at »intervenere …«.

LÆS OGSÅRadikale: Greenpeace har handlet ekstremt uansvarligt

Derefter mobiliserer Greenpeace alle de velmenende, som også synes, at kloden skal reddes.

Og så skal der ellers være fakkeltog – for hvor er russerne og newzealænderne og grønlænderne og franskmændene og japanerne dog onde…, når de ikke engang vil tillade, at unge, fredelige, klodeelskende aktivister kravler om bord på deres skibe og boreplatforme – eller sejler chikanesejlads mod deres fartøjer …

Mener Greenpeace, at hensigten altid helliger midlet, og at man har ret til at forcere og forgribe sig på andres ejendom, hvis man bare mener det 'rigtige'?

Søren Espersen

Og jeg spørger Greenpeace:

Har Greenpeace inden 'aktionen' i russisk farvand fortalt de medvirkende, at de efter russisk lovgivning risikerede 15 års fængsel?

Har Greenpeace i det hele taget på forhånd undersøgt russisk lovgivning?

Fortæller Greenpeace overhovedet deres purunge aktivister, at uanset hvor de aktionerer i fremmede lande, er det de pågældende landes lovgivning, der gælder – og at de ikke kan forvente at blive behandlet på samme måde, som de ville blive behandlet hjemme i Aarhus eller i Esbjerg?

LÆS OGSÅIsbjørne og fredsduer til kamp for fængslet dansk aktivist

Fortæller Greenpeace de purunge aktivister, at de ved deltagelse i de såkaldte aktioner risikerer at blive stemplet 'pirat' eller 'terrorist' – og derfor for tid og evighed vil blive udelukket eksempelvis fra indrejse i USA, Storbritannien, Rusland, Israel og en række andre lande?

Anerkender Greenpeace dels den private ejendomsret, dels, at stater kan have ejendomsret til skibe, boreplatforme o.l.?

Mener Greenpeace, at hensigten altid helliger midlet, og at man har ret til at forcere og forgribe sig på andres ejendom, hvis man bare mener det 'rigtige'?

Og mit sidste spørgsmål til Greenpeace lyder:

Hvornår begynder Greenpeace at tage det fulde ansvar for egne handlinger – frem for at skyde skylden på andre?

PolitikenPlus
  • Postkasse Ny model postkasse, som er fremstillet i galvaniseret lakeret stål, og som kommer i et væld af smukke farver. Postkassen er monteret med 6 skift Rukolås.

Pluspris 1.231 kr. Alm. pris 1.449 kr. Køb
  • Havebog Foråret 2014 udkommer ?Design din have med højbede?, af Nina Ewald. Det er den første bog på det danske marked om dette emne. ?Jeg er vild med højbede, og min egen have rummer adskillige af slagsen?.

Pluspris 245 kr. Alm. pris 289 kr. Køb
  • Tillidskassen Kassen består af blandede spanske og sydafrikanske kvalitetsvine med både luksusvine, en række gode vine i mellemprisklassen samt dagligvine. Der er min. 9 rødevine og max. to ens vine i kassen.

Pluspris 1.000 kr. Alm. pris 1.480 kr. Køb
  • Forårsjakke til ham Halifax er en jakke med karakter, tydeligt inspireret af moden i de Skandinaviske hovedstæder med de populære lodrette kviltede syninger,

Pluspris 679 kr. Alm. pris 799 kr. Køb
  • Tørklæde Romantisk og eventyrligt tørklæde med forårets smukke lyse og sarte farver.

Pluspris 369 kr. Alm. pris 449 kr. Køb