IRL. Jeg slettede min facebookprofil for to måneder siden. Man nyder tilværelsen som helt og aldeles uopdateret.
Foto: Evan Vucci/AP

IRL. Jeg slettede min facebookprofil for to måneder siden. Man nyder tilværelsen som helt og aldeles uopdateret.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Livet er værd at leve offline

Det kan anbefales at slette sin profil på Facebook.

Debatindlæg

Mit barns første skridt.

Mit barns første cykeltur uden støtteben.

Nyt job. Nyt husdyr. Nyt hus. Ny kæreste.

Det hele til skue og kommenterbart på Facebook. Jo flere likes, jo flere kommentarer, jo mere delt. Delt med nære venner og familie, helt som det bør være, men også delt med fremmede – og deres venners venner.

LÆS DEBAT

Facebook har fyldt meget i mit liv. Jeg har været aktiv bruger og forsvaret mediet til diverse sociale sammenkomster. IRL – in real life.

»Det er da sjovt og interessant at følge med«.

»Hvis jeg ikke tjekker Facebook, bliver jeg jo aldrig opdateret« .

Jeg er skolelærer, og under lærerlockouten i foråret kunne lærernes aktiviteter dårligt være koordineret bedre, hvis det ikke havde været for Facebook.

Her kunne vi stå sammen og dele ud af erfaringer og tanker. Vi var sammen – i cyberspace.

De sociale medier kan så meget godt. Men for søren, hvor kan de også meget dårligt.

Jeg ved ingenting mere. Skal selv opsøge nyheder, der hvor jeg nu foretrækker at læse dem – og jeg nyder det

Jeg slettede min facebookprofil for to måneder siden. Og det var faktisk svært.

Både en svær beslutning, men faktisk også besværligt!

Når først du er i Facebooks spind, kan du ikke lige komme ud igen. Men det kom jeg. Og det er pragtfuldt.

LÆS DEBAT

Har for første gang i seks år hørt gennem venners venner, at en gammel ven har fået tvillinger. Har ikke set billeder, og jeg lever endnu.

Har for første gang i seks år hørt gennem kolleger, at en kollega endelig var nedkommet.

Har ikke set vidunderet, og jeg lever endnu. Jeg glæder mig til at se hende IRL.

Har for første gang i seks år fulgt mit barn i skole uden at live-tweete begivenheden. Bevares, tog billeder, og jeg nyder at se på dem. Selv.

Jeg ved ingenting mere. Skal selv opsøge nyheder, der hvor jeg nu foretrækker at læse dem – og jeg nyder det.

Nyder det i fulde drag at være uopdateret.

Helt og aldeles uopdateret.

Og alligevel synes jeg for første gang længe, at mit liv er værd at like.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce