Inklusion. Marianne Branner har set har jeg set utallige eksempler på, hvor ødelæggende folkeskolen kan være for børn med autisme.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Inklusion. Marianne Branner har set har jeg set utallige eksempler på, hvor ødelæggende folkeskolen kan være for børn med autisme.

Debatindlæg

Børn med autisme er ikke inklusionsegnede

Inklusion er at være på lige fod og det kommer børn med autisme aldrig i forhold til børn uden autisme.

Debatindlæg

Jeg læste 13.8. det reklameindstik, som skolelederforeningen har betalt for at få bragt ud med JP og Politiken. ’Ses i skolen’ hed det.

Her udtaler skoleleder Chris Rævsgård Hansen følgende:

»I det øjeblik, hvor du lader et barn med autisme komme på en skole for autister, lærer barnet at blive autist. I en almindelig folkeskole lærer du barnet at blive et barn med autisme«.

Jeg må nok sige, at med mine 10 års erfaring som skolebestyrelsesformand på en specialskole for børn med autisme har jeg set utallige eksempler på, hvor ødelæggende folkeskolen kan være for børn med autisme.

Vi har modtaget uendelig mange børn, som har været skadet på selvværd og livsduelighed, fordi de er blevet mobbet og afvist af deres såkaldte skolekammerater. Det tager år at bygge et sådan barns selvværd og læringslyst op igen.

Når man er født med et autismehandicap, bliver man altså ikke helbredt eller bedre fungerende af at skulle leve op til, hvad normale børn kan magte i en almindelig folkeskoleklasse, ikke engang hvis lærer og pædagoger støtter op om barnet.

Noget lærere og pædagoger på almindelige folkeskoler så ikke er uddannet til, i hvert fald ikke i dagens Danmark. Jeg har aldrig talt med en voksen med autisme, som har gået i folkeskolen som har oplevet det som en god og opløftende tid, alle har talt om at få depressioner fordi det var for svært at være sammen med de andre børn der drillede eller ekskluderede dem fra vennekredsen. De blev aldrig inviteret til fødselsdagene.

Det vil svare til at lave væddeløb mellem børn med to raske ben og børn med muskelsvind, det kunne ingen sjovt nok aldrig finde på at tilbyde børn med muskelsvind

At ovennævnte skoleleder så bruger en meget nedladende tone og kalder børn med autisme for ’autister’ er så en helt anden sag.

Skolelederforeningen har vældig travlt med at føre sig frem som kyndige indenfor inklusion. Børn med autisme er ikke inklusionsegnede, det burde de gode skoleledere vide.

Inklusion er ikke, at man får lov til at sidde og lide i en almindelig skoleklasse, hvor der ikke tages hensyn til de sanseforstyrrelser som mange af disse børn har som ekstra udfordring. Eller at man indretter et pulterrum som afstressningszone til opkørte børn.

Inklusion er at være på lige fod og det kommer børn med autisme aldrig i forhold til børn uden autisme. Det vil svare til at lave væddeløb mellem børn med to raske ben og børn med muskelsvind, det kunne ingen sjovt nok aldrig finde på at tilbyde børn med muskelsvind.

Hvorfor skal børn med autisme ydmyges og lide før de må komme i det rette skoletilbud nemlig den specielle specialskole til børn med autisme.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce