Foto: Schønherr A/S
Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Havnetunnellen er 'the missing link' i København

Det er den trafikinvestering, vi har ventet på i årevis.

Debatindlæg

Det er helt afgørende, at København får løst problemerne med trafikpropper og kaos i Indre By.

Det skader erhvervslivet, er et dagligt irritationsmoment for tusindvis af københavnere og skaber en forurening, som skader sundheden for både beboere og trafikanter overalt i bykernen.

Derfor er trafikken naturligvis et centralt tema i valgkampen, som rigtig mange vælgere er interesseret i, at politikerne tager hånd om.

Overborgmester Frank Jensen har fremlagt en trafikplan, som skal være med til at skabe en mere glidende afvikling af trafikken i vores by.

AYFER BAYKAL

Helt centralt står forslaget om, at der skal etableres en havnetunnel, som forbinder det nye byområde i Nordhavn med Amager, og samtidig udgør en østlig omfartsvej rundt om København.

Havnetunnellen vil på afgørende vis afhjælpe den trængsel, vi ser i indre by i dag.

Havnetunnellen er the missing link i den københavnske infrastruktur.

Det er en trafikinvestering, som byen har manglet i årevis, og som på afgørende vis vil afhjælpe den trængsel, vi ser i indre by i dag.

Trafikken går i dag gennem Indre By, hvor der kun er få smalle gader til den enorme trafikmængde.

Det betyder, at beboerne i kvarteret har 30-50 procent forhøjet risiko for at dø på grund af den forurening, som kommer fra biler, busser og lastbiler.

CYKLER ELLER BILER

Steffen Loft, som er professor i miljømedicin ved Københavns Universitet, har anslået, at op til 500 københavnere hvert år dør for tidligt som følge af den lokale luftforurening fra trafikken.

Det er 30 gange flere menneskeliv end det antal mennesker, som årligt omkommer som følge af lastbilernes meget omtalte højresvingsulykker.

Derfor er det en helt indlysende god idé at etablere en havnetunnel, som kan føre trafikken uden om Indre By. Det vil betyde, at trafikken afvikles mere glidende i Indre by, når det i højere grad er lokal trafik i stedet for gennemkørende trafik.

I mine øjne skal biltrafikken ikke ses som en modsætning til den kollektive trafik eller cyklismen - en modsætning, som venstrefløjen desværre har for vane at opstille.

LÆS ARTIKEL

Jeg mener, at vi skal se trafikpolitik i en helhed, hvor københavnerne frit kan vælge, hvilken transportform, som passer bedst for den enkelte.

Bilerne er fortsat et nødvendigt transportmiddel for mange mennesker, ikke mindst de travle børnefamilier, som skal have hverdagen til at fungere med børnepasning og arbejdsliv.

Socialdemokraterne er varme tilhængere af en bedre kollektiv trafik, og vi har faktisk stemt for flere cykelstier end SF. Metroen var aldrig blevet etableret, hvis ikke Københavnerne havde stemt på Socialdemokraterne.

Vi vil blive ved med at arbejde for, at København investerer i cykler, bus, tog og metro som et attraktivt alternativ til bilerne.

En havnetunnel vil lette trafikpresset, så der bliver bedre plads til cykler, busser og lokaltrafik i Indre By.

Det vil også give mindre forurening og færre dødsfald på grund af skadelige partikler. Alle vinder på en havnetunnel. Dét er respekt for København.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce