Tegning: Jørn Willumsen

Tegning: Jørn Willumsen

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Man gjorde et tog fortræd

Midt i december er det slut med at køre i nattog.

Debatindlæg

Vi ligger i et nattog, dybt inde i natten, alle mørkets magter viger, store tunge hjul, der skriger imod skinner, lyden af metal og ingen her, der siger, hvad vi skal og ikke skal og ikke må. Et nattog kør’ forbi –

Anne Linnet slår tonen an, når nattoget 50473 afgår kl. 19 fra Københavns Hovedbanegård mod Prag, Basel og Amsterdam. Nogle måneder endnu.

For d. 13. december er det slut med eventyret – da lukker DSB den sidste sovevogn i Danmark. Samtidig er det enden på en epoke.

Den første sovevogn på dansk grund kom i 1886 fra de prøjsiske jernbaner og kørte fra Altona ved Hamburg over den gamle grænse ved Vamdrup til Randers.

Beslutningen om at lukke nattoget er helt forrykt og strider mod alle de politiske skåltaler om, at nu skal jernbanen herhjemme og i Europa styrkes.

Glem ikke, at nattoget er en forfriskende og anderledes rejseform. Og samtidig meget moderne; bæredygtig og børnevenlig, og fordi man sover sig frem til destinationen, kan nattoget nemt konkurrere på tid med fly på mellemlange strækninger.

Der er mulighed for at arbejde på rejsen, men toget er også en ramme for mødet med andre mennesker; der er ’atmosfære’.

Jernbanen er en sikker og tryg trafikform. Og så er der miljøhensynet. Det anslås, at der frigives 70 procent mindre CO2 ved banetransport end med bil og bus.

Argumentet for at lukke nattoget er angiveligt økonomien. Beslutningen er formentlig truffet på embedsmandsniveau – trafikministeren har i al fald valgt at gå i flyverskjul.

Det ville ellers være spændende at se dokumentationen for den dårlige belægning på toget, for de gange, jeg har taget det, har der altid været udsolgt.

Under alle omstændigheder kan man konstatere, at DSB har holdt nattogets fortræffeligheder for sig selv, som var de en statshemmelighed: At man for nogle få hundrede kroner kan komme til Centraleuropa, rejse videre til Paris, stå på ski i Schweiz eller fra Odense nå Prag og være fremme frisk og udhvilet næste formiddag kl. 10: En af ’det nye Europas’ mest spændende kulturbyer ligger for ens fødder. For et symbolsk beløb kan man endda få sin cykel med toget.

Lukningen af nattoget flugter med den pinlige trafikpolitik, vi fører herhjemme.

Med lidt planlægning og nogle serviceforbedringer kunne nattoget sagtens appellere til brede befolkningsgrupper, herunder erhvervslivet.

Men DSB tænker kun på besparelser og firkantede løsninger. Man glemmer skønheden.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce