Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg

Benhård kultur og nedskæringer dræber studerendes kreativitet

Universiteterne er ramt af en managementkultur.

Debatindlæg

Fremtiden tilhører de uvidende. Det indtryk får man, hvis man læser Thimmer og Willerslev 25.11. Det ser skidt ud for landets universiteter. De unge bliver arrogante akademikere, hvis tro på egne evner og høje karaktergennemsnit ikke svarer til virkelighedens verden, hvor Google og andre virksomheder værdsætter kreative og pragmatiske medarbejdere, der formår at indgå i kollektiver. Sådanne kompetencer får de unge ikke med sig fra universitetet. Desværre er dette billede af tingenes tilstand forkert.

Karakteristikken af det moderne universitet indeholder måske et gran sandhed, men ideen om, at det »skolificerede« universitet masseproducerer arrogante og unyttige akademikere, er mere vand på reformivrige politikeres mølle, end det er sandt.

Udfordringen med skolegørelsen af undervisningen løses kun, hvis man fra politisk hold løsner universiteternes bureaukratiske spændetrøjer

Værre endnu er modsætningen mellem kreativitet og faglighed, som Thimmer og Willerslev forlader sig på, dybt problematisk. Kombineres kreativ og legende udfoldelse ikke med en dyb og grundig tilegnelse af faglige færdigheder, bliver man ikke kreativ – allerhøjst højtråbende.

Det er korrekt, at universiteterne er ramt af en managementkultur. Udfordringen med skolegørelsen af undervisningen løses kun, hvis man fra politisk hold løsner universiteternes bureaukratiske spændetrøjer og underfinansierede uddannelser.

Desværre glemmer Thimmer og Willerslev de strukturelle forhold, der bestemmer universiteternes muligheder i dag. Det løser intet at beskylde universiteterne for at være gammeldags, at komme med udokumenterede påstande om, at hele humaniora er forfaldet til ’korrekthedskultur’, eller implicit at argumentere for, at det er de studerendes manglende personlige egenskaber, der er skyld i deres arbejdsløshed. Sådanne overfladiske påstande bliver aldrig til kreative løsninger på udfordringerne.

Det leder os til det andet problem med Thimmer og Willerslevs indlæg, nemlig deres dybt problematiske skelnen mellem kreativitet og innovation og faglig dybde. De lader til at tro, at kreativitet mest af alt handler om at ’lege’ sig frem. Men hårdt arbejde, dyb faglig kunnen og kreativitet er ikke hinandens modsætninger. Faglig viden, metodiske færdigheder og en fornemmelse for forskning som ’håndværk’ er derimod en forudsætning for, at man kreativt kan opdage nye veje.

Det er nødvendigt, at vi går væk fra benhårde managementkulturer og nedskæringer på universiteterne, så vi ikke dræber innovationskraft hos både ansatte og studerende. Det handler om at lære studerende at opdyrke både fagligheder og personlige egenskaber, som kan udgøre et grundlag for kreative og legende problemløsninger.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce