PRES. Hvorfor spilder et blad som Vi Unge deres sider på gammeldags idealer og på at fortælle piger, hvordan de skal være, spørger 15-årige Ida Glitre. Foto: Mads Nissen

PRES. Hvorfor spilder et blad som Vi Unge deres sider på gammeldags idealer og på at fortælle piger, hvordan de skal være, spørger 15-årige Ida Glitre. Foto: Mads Nissen

Debatindlæg

»Hvorfor skal jeg give en fuck for, om drengene kan lide min læbestift?«

Jeg er træt af, at bladet Vi Unge sætter mig og alle andre danske piger i bås. Deres idé om, at drenge skal vurdere vores værd, giver dårlig selvtillid.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Jeg har læst bladet Vi Unge, siden jeg var 11 år gammel. Jeg læste det for at få svar på spørgsmål, jeg ikke turde stille dengang. Mange af mine veninder læste det også, og sammen løste vi tests for at finde ud af mere om os selv.

Efterhånden som jeg blev ældre, gik det op for mig, at der var mere, jeg skulle finde ud af, end hvilken fyr jeg passede sammen med, eller hvilken kendis der mindede om mig. I 2014 købte jeg mit sidste Vi Unge-blad efter at have læst en hel udgave, der udelukkende handlede om, hvad drenge synes om piger. Hvor langt skal hendes hår være? Hvilken læbestift kan du bedst lide på en pige? Hvilket tøj skal hun gå i? Jo flere ting jeg læste, desto dårligere fik jeg det.

Alle de ting, jeg gjorde forkert, gav mig dårlig selvtillid. Jeg sad og tænkte på, hvad der var galt med mig, da det gik op for mig, at det ikke var mig, der var problemet, men dem. Jeg gemte bladet væk og læste eller tænkte ikke på det igen. Indtil for nylig.

Jeg skulle til Berlin med skolen, og på Rødby-Puttgarden-færgen købte en pige fra min klasse et Vi Unge-blad. Et par dage senere sad jeg og læste i det med to andre tøser. Vi skimmede det hurtigt og endte med at slå op på ’drengesiden’, som de kalder det.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce