Tegning: Mette Dreyer (arkiv)
Foto: DREYER METTE

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg

Jeg ville ønske, at jeg også turde gå i bad

I min gymnasieklasse går pigerne aldrig i bad foran hinanden efter idræt. Jeg er bange for, at det er et symptom på et større problem i vores ungdomskultur.

Debatindlæg

Da jeg startede i 1. g, efter et år på en frimodig efterskole, så jeg det som en selvfølge at bade sammen efter idræt.

Men da vi første gang stod i omklædningsrummet efter at have løbet runder i parken, viste det sig, at jeg var den eneste, der havde det på den måde. Eller sådan kom det i hvert fald til at føles.

Med ryggen til de andre piger tog jeg mit idrætstøj af og et håndklæde omkring mig. Det var helt naturligt for mig, men da jeg vendte mig om, gik det op for mig, at jeg var den eneste, der ikke havde beholdt undertøjet på.

Jeg spurgte de piger, der stod omkring mig, om de ikke skulle i bad. Men en havde glemt sit håndklæde, en anden havde ikke svedt. En tredje så sig undersøgende omkring og rystede så undskyldende på hovedet.

Jeg strammede håndklædet omkring mig og gik ud i badet. Over for bruserne hang en håndvask med et spejl over. Der stod en pige og vaskede sig under armene. Bag hende stod to andre piger i kø til at gøre det samme.

Mine værdier om frisind og frimodighed er forsvundet, forduftet til fordel for forlegenhed

Jeg så pigerne i øjnene gennem spejlet. Al den frimodighed, jeg har samlet sammen i løbet af et år på efterskole, krympede under deres blikke. I stedet kom en nagende skamfuldhed snigende. Aldrig havde jeg følt mig så nøgen, som da jeg vendte om for at gå ind og tage mit tøj på igen. Jeg var klædt af til skindet. Bogstavelig talt.

Den naturlighed, jeg følte ved at gå i bad sammen med andre, er nu væk. Mine værdier om frisind og frimodighed er forsvundet, forduftet til fordel for forlegenhed.

En undersøgelse foretaget af Center for Ungdomsstudier viser, at mere end 50 procent af 1.300 adspurgte unge mellem 13 og 16 år ikke bryder sig om at bade sammen med andre.

Jamen, skal vi absolut alle sammen bade med bare bryster på stranden og smide tøjet uhæmmet, hvor end vi kommer frem? Nej, selvfølgelig ikke. Men det her er badet efter skoleidræt. Netop her burde alle da føle sig trygge.

Jeg er bange for, at den høje andel er et symptom på et stort underliggende problem i vores ungdomskultur. Vores opfattelse af kroppen. Problemet er ikke, at vi ikke går i bad sammen længere. Problemet er, at vi ikke tør gøre det. Problemet er vores kropsidealer. De er fuldstændig forskruede.

Debatten om forskruede kropsidealer er ikke ny. Tidligere var det den åleslanke Twiggy, der kiggede ned fra reklamesøjlerne med sine store dådyrøjne. Nu holder vi alle øje med hinanden på de sociale medier.

Derfor er idealet om den perfekte krop blevet omnipotent. Før i tiden kunne man have et distanceret forhold til idealet. Selv om det eksisterede i film og reklamer, var det ikke nærværende i hverdagen. Sådan er det bare ikke længere.

I dag er vi derimod alle sammen med til at forstærke det ved at poste billeder fra vores gode vinkel og gemme alle vores usikkerheder væk. Det var eksempelvis populært at dele billeder på Instagram med tagget #bikinibridge for et par år siden.

Du har en ’bikini bridge’, hvis dine hofteben stritter længere op end din mave, når du ligger ned, så bikiniunderdelen således ’svæver’ udspændt over den nederste del af maven - som en bro.

Da Twiggy pyntede reklamesøjlerne, var hun reklamebranchens fremstilling af den perfekte krop.

Men i omklædningsrummet efter idræt og under bruseren i svømmehallen bliver idealet brudt, fordi der findes alle mulige forskellige kroppe.

Hvordan skal det nogensinde gå op for folk, at alle kroppe er unikke, og at størstedelen slet ikke passer ind i idealet, hvis ikke vi bader sammen?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Når vi ikke tør gå i bad sammen efter idræt, bliver idealet fra bikinibrobillederne aldrig brudt. Hvordan skal det nogensinde gå op for folk, at alle kroppe er unikke, og at størstedelen slet ikke passer ind i idealet, hvis ikke vi bader sammen, hvis vi ikke ser hinanden nøgne?

I forvejen går alt for mange piger rundt og har det dårligt med sig selv på grund af deres helt almindelige krop. Det er der ingen grund til.

Jeg badede ikke efter idræt resten af 1. g, selv om jeg egentlig gerne ville. Jeg turde ikke gøre det anderledes end de andre, så jeg affandt mig med, at det ikke var noget, vi gjorde sammen.

Men jeg tror ikke, vi kan modarbejde de sociale mediers forskruede opstilling af den ideelle krop, hvis ikke vi er med til at vise, at alle mennesker ser forskellige ud.

Derfor er jeg begyndt at gå i bad efter hver eneste idrætstime. Og det virker: En dag, hvor vi havde lavet løbetest, og jeg stod i badet bagefter, sagde en af pigerne fra min klasse nemlig til mig: »Ej, jeg ville ønske, jeg også turde gå i bad«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce