»I Dansk Folkeparti mener vi nemlig, at dét at være dansker er forbundet med kultur og tradition - og ikke med hudfarve«, siger Martin Henriksen. (Arkivfoto)
Foto: Jens Dresling

»I Dansk Folkeparti mener vi nemlig, at dét at være dansker er forbundet med kultur og tradition - og ikke med hudfarve«, siger Martin Henriksen. (Arkivfoto)

Debatindlæg

Martin Henriksen: »Jeg har aldrig bedømt et menneske ud fra hudfarve, og jeg kunne heller aldrig finde på det«

Ulla Tornemand har tydeligvis ikke forstået det vedtagelsesforslag, som Folketinget stemte igennem i sidste uge.

Debatindlæg

I et indlæg i Politiken tirsdag den 14. februar kaster Ulla Tornemand  om sig med ord som racismelegitimering, racehygiejne, fordomme og udryddelse.

Ord, der slet ingen hold har i virkeligheden, og jeg formoder derfor, at deres primære formål blot er at tilsmudse et politisk flertal, som Tornemand ikke selv er en del af.

Jeg kan dog fortælle Tornemand, at omtalte forslag først og fremmest handler om at modvirke parallelsamfund og undgå etablering af boligområder, hvor andelen af ikke-vestlige indvandrere overstiger 50 procent. Om det ifølge Tornemand er det samme som at legitimere racisme, ved jeg ikke, men det er det på ingen måde for mig.

Det siger dog sig selv, at integration er en håbløs opgave, hvis man bor et sted, hvor man stort set aldrig bliver eksponeret for dansk kultur og danske værdier.

Måske var det på tide, at venstrefløjen brugte lidt mere tid på fakta og lidt mindre på farve.

I stedet for at forholde sig til, hvad forslaget egentlig handler om, fylder Tornemand linje efter linje med udokumenterede og tvivlsomme anklager mod regeringen og DF om alt fra mobning i folkeskolen til opblomstringen af racistiske lømmelbander.

Tornemand mener, at forslaget opfordrer til stigmatisering og fremmedhad. At det sigter mod at opdele folk på baggrund af hudfarve. Men det er slet ikke det, der er tale om. Og selvom Tornemand gladelig gør sig til ekspert på det nye forslag, så er jeg ret overbevist om, at hun slet ikke har læst det.

I så fald ville hun nemlig vide, at teksten intet siger om hverken race eller etnicitet. Der tales heller ikke om etniske danskere, men udelukkende om danskere. I Dansk Folkeparti mener vi nemlig, at dét at være dansker er forbundet med kultur og tradition - og ikke med hudfarve.

Desværre kan jeg konstatere, at al snakken om etnicitet er blevet bragt ind i debatten af venstrefløjen. Om man heller ikke her har læst teksten, eller om man bare er ude på at spilde vores andres tid, ved jeg ikke, men det virker tåbeligt, at vi skal bruge så meget krudt på at diskutere nogle ord, der slet ikke er aktuelle i denne sammenhæng. Når manipulation er ens bedste argument, så står man tilbage med ingenting.

Personligt har jeg aldrig bedømt et menneske ud fra hudfarve, og jeg kunne heller aldrig finde på det. Venstrefløjen og i dette tilfælde Tornemand virker imidlertid ivrige efter at lave farveinddelinger.

Ret paradoksalt, når det netop er det, man forsøger at klandre højrefløjen for at gøre. Måske var det på tide, at venstrefløjen brugte lidt mere tid på fakta og lidt mindre på farve.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce