Foto: Rune Pedersen
Debatindlæg

Magien er forsvundet: Kødelsker gør status efter nøjagtig et år som vegetar

Jeg havde en idé om, at jo længere tid jeg var vegetar, jo mere ville jeg få lyst til at spise kød. Det modsatte viste sig faktisk.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Kan en glad kødspiser omvendes til ikke at spise kød? Jeg prøvede eksperimentet af på mig selv for præcis 1 år siden: Jeg besluttede mig for, at jeg ikke ville spise kød i nøjagtig 1 år og så vende tilbage til min tidligere kødspiser-livsstil.

For 1 år siden var jeg var lidt af en kødelsker. På restaurant ville jeg altid vælge en kødret frem for det kødfrie alternativ. Jeg syntes simpelthen, at kød smagte bedre end grøntsager.

At jeg valgte at kaste mig ud i eksperimentet, bundede i et opgør med min egen dobbeltmoral. Klimaforandringerne er den største udfordring, vi står overfor, og produktionen af kød hænger uløseligt sammen med en voldsom udledning af CO2.

Efter at have været i gang med eksperimentet i en uge var jeg bestemt ikke fornøjet. Jeg følte faktisk, at min livskvalitet var forringet. At se mine venner og familie sætte tænderne i laks og saftig culottesteg bragte kraftige overvejelser hos mig om, hvorvidt jeg skulle droppe mit projekt. Duften, smagen og konsistensen af kød finder man ikke på samme måde i planteriget. Uge 2 og 3 var heller ikke ligefrem dejlige, men langsomt begyndte det at ændre sig.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce