Tegning. Mette Dreyer
Foto: Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Debatindlæg

Læge: Når jeg beder en elev gå hjem under dynen, bliver øjnene blanke. »Det kan jeg ikke – mit fravær er allerede for højt«

Unges fravær i gymnasiet er i dag underlagt et kontrolhysteri, som er med til at gøre de unge endnu mere syge.

Debatindlæg

Der hersker efter min opfattelse en syg kultur i administrationen af de unges fravær i gymnasiet. Et kontrolhysteri, som tilsyneladende har taget overhånd, og som jeg – som læge – frygter er med til at gøre de unge mere syge.

I min konsultation ser jeg ofte pligtopfyldende gymnasieelever, som slæber sig ned til mig. De bliver blanke i øjnene, når jeg siger til dem, at de skal gå hjem under dynen. »Det kan jeg ikke – mit fravær er allerede for højt«, siger mange.

Og man forstår hvorfor, når man eksempelvis læser Rungsted Gymnasiums fraværspolitik. I den er målsætningen klar og lige så urealistisk, som den er absurd: Ambitionen er således 0 pct. fravær både fysisk og skriftligt.

Unge i gymnasiet bliver bare nemt syge

Andetsteds kan man læse, at der tages stilling til, om der skal iværksættes sanktioner, når en elev når 4 pct. fravær. 4 pct. svarer til omkring 1 fraværsdag om måneden. Kommer man for sent til en undervisningssektion, giver det 100 pct. fravær. Afleveres en opgave for sent, giver det 100 pct. fravær.

Unge i gymnasiet bliver bare nemt syge. Der sker en masse med deres krop, måske specielt med drengene. De unge er intime, de kysser, og de krammer. De arbejder med opgaver til langt ud på natten.

De skal være sociale i weekenden. De drikker. De har fritidsjob. De går til sport. Deres krop og immunforsvar kører på pumperne, mens hormonerne banker af sted.

Min bekymring er, at konsekvensen af den stramme styring af fravær betyder, at halv- eller helsyge unge sidder i de danske gymnasieklasser og smitter hinanden. I stedet for at smittekæden brydes ved, at den unge er hjemme, smides der brænde på bålet ved, at den unge sidder på bageste række og nok er fysisk, men altså ikke mentalt til stede i klasserummet.

Selvfølgelig skal de passe deres skole. Men de skal have lov til at være unge, og de skal i hvert fald ikke være bange for at være syge og slet ikke – grundet kontrolhysteri – presses til at gå syge i skole. Det er en syg kultur.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce