Plakater af afdøde Yassir Arafat og Marwan Barghouti (tv) i Gaza.
Foto: AP/Adel Hana

Plakater af afdøde Yassir Arafat og Marwan Barghouti (tv) i Gaza.

Debatindlæg

Fængslet palæstinensisk politiker: Derfor sultestrejker vi i Israels fængsler

Den fængslede politiker Marwan Barghouti har fået smuglet et brev ud af sin isolationscelle i Hadarim-fængslet i Israel og forklarer her baggrunden for, at han og tusindvis af andre palæstinensiske fanger har indledt en sultestrejke.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

I de 15 år, jeg har siddet i fængsel i Israel, har jeg både været vidne til og offer for Israels ulovlige og vilkårlige massefængsling og mishandling af palæstinensiske fanger. Efter at have udtømt alle muligheder besluttede jeg, at der ikke var noget andet valg end at modsætte mig disse krænkelser ved at indlede en sultestrejke.

Omtrent 1.000 palæstinensiske fanger har besluttet at tage del i sultestrejken, der begyndte søndag. At sultestrejke er den fredeligste modstandsform, vi disponerer over. Det forvolder udelukkende skade på deltagerne og deres nærmeste i håbet om, at deres tomme maver og deres offer vil bidrage til, at deres budskab vækker gehør uden for deres mørke celler. Mange års erfaring er bevis på, at Israels umenneskelige kolonialistiske og militære besættelse har til formål at knække fangernes livsmod og den nation, de hører til, ved at forvolde skade på deres legeme, isolere dem fra deres familier og lokalmiljøet og ydmyge dem med indgreb, der er beregnet til at kue dem. Til trods for denne behandling nægter vi at give fortabt.

Besættelsesmagten Israel har på mange måder forbrudt sig mod folkeretten i næsten 70 år – uden at blive straffet for det. Det palæstinensiske folk har lidt under Israels grove overtrædelser af Genèvekonventionen; fangerne, både mænd, kvinder og børn, er ingen undtagelse.

Jeg var kun 15 år gammel, da jeg blev fængslet første gang. Jeg var knap 18, da en israelsk forhørsleder tvang mig til at sprede benene, mens jeg stod nøgen i et forhørslokale, før han slog mig i skridtet. Smerten fik mig til at besvime, og det efterfølgende fald efterlod et ar, der den dag i dag skæmmer min pande. Forhørslederen hånede mig efterfølgende og sagde, at jeg aldrig burde få børn, eftersom folk som mig kun udklækker terrorister og mordere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce