Stine Hofman Eilers har været gift med Andrew Julius Bende i 7 år. Parret har 2 børn sammen. (Privatfoto)

Stine Hofman Eilers har været gift med Andrew Julius Bende i 7 år. Parret har 2 børn sammen. (Privatfoto)

Debatindlæg

Chokeret bloddonor: Sundhedsvæsnets krav til bloddonorer bygger på et skrækkeligt menneskesyn

Hvorfor tror man, at min mand er mig utro og har dyrket ubeskyttet sex, når man ikke tror det samme om en etnisk dansk mand?

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

En morgen havde jeg en tid til at få tappet blod som bloddonor. Det er første gang i 10 år, jeg har kunnet donere blod, fordi jeg har været meget i Uganda, og man får 6 måneders karantæne efter hjemkomst derfra. Da jeg ankom til blodtapningsstedet på Blegdamsvej, skulle jeg besvare et spørgeskema om mine rejser og seksualvaner. Et af spørgsmålene lød noget i stil med:

Har du i løbet af de seneste 6 måneder haft sex med en fra Afrika, Asien eller Syd- og Mellemamerika?

Jeg svarede ja, da min mand er fra Uganda. Efter at jeg havde udfyldt skemaet, blev jeg kaldt ind til en samtale. Sekretæren eller sygeplejersken, jeg kom ind til, spurgte ind til mine svar, og alt gik godt, indtil vi nåede til spørgsmålet om de udenlandske seksualpartnere.

Jeg sagde beroligende, at det er min mand, det drejer sig om, at han kommer fra Uganda, og at han har boet i Danmark de seneste 8 år.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce