Foto: Kåre Viemose
Debatindlæg

Fodboldfan: At elske Brøndby er frihed fra hverdagens præstationsræs

Er det primitivt at være fan og ofre så meget tid og energi på en fodboldklub? Bestemt ikke. Det er derimod sundt, og det er en måde at dyrke sine følelser og sin kærlighed på.

Debatindlæg

Forståelse er løsningen på mange gåder. Måske også, når det kommer til den danske fankultur, som den gængse dansker kan have mange fordomme om. Især når medierne formidler de mange uheldige episoder, der primært forekommer, når det københavnske derby finder sted mellem Brøndbyernes Idrætsforening og Football Club København.

Men hvorfor er man overhovedet fan af de to rivaliserende fodboldklubber?

Det er et stort spørgsmål, som jeg af gode grunde ikke kan besvare med FCK-briller, idet jeg hver weekend bærer en gul og blå trøje. Men jeg vil forsøge at give mit besyv med igennem et Brøndbyperspektiv. Mange forstår ikke, hvorfor vi fodboldfans bruger hver søndag klistret foran et fjernsyn i 90 minutter eller på et stadion, hvor der bliver serveret noget så primitivt som pølser med brød.

For os fans, der gladelig går på stadion, er det ikke primitivt. Det er ikke bare en pølse med brød. Tværtimod. Det er i fantermer en stadionplatte, som man kan krydre med alt det bedste: ketchup, sennep og løg. Enten ristede eller rå. Det styrer man helt selv. Det er blandt andet dét, der er med til at gøre søndagen hellig – og kampens udfald har vital betydning for, hvilket humør mandagen efter gribes an med.

Platten er nedlagt med stor fornøjelse, og øllen er købt. Nu står der kun én ting på ønskelisten: Brøndbysejr.

Der er mål! I den ende, alle på stadion håber på. Jeg kender ikke personen, der står ved siden af mig. Alligevel får han et lidenskabeligt kæmpe kram.

Sammenholdet i Brøndby IF er faktisk så signifikant, at det når helt ud til det mørke Jylland og gør den til klubben med flest fans i den del af Danmark, selv om den ikke er fysisk beliggende der

Selv om jeg aldrig har set ham før, føler jeg, at vi kender hinanden. Vi er ligesindede. Det er vi, fordi vi er samlet om noget, der har fået os ud på stadion i dag og uden tvivl igen i næste uge: Brøndbyernes Idrætsforening fra 1964. En autentisk fodboldklub med historie og værdier, der har gjort mange tusinde mennesker smaskforelskede i sig og fået dem til at vise deres støtte i med- og modgang. Uagtet krise og sportslig modgang, som vi i Brøndby IF – modsat visse andre klubber – har oplevet i mange år.

Brøndby IF er mere end en fodboldklub. I hvert fald for os fans. Vi er alle vokset op med klubben og er alle blevet tryllebundet af den, fordi der er noget magisk over den. Noget magisk over at være på stadion med vores medfans, der på kampdagen føles som familie.

Når man befinder sig på stadion, er man en del af noget større. Ens tilstedeværelse har et formål. Man kæmper sammen med holdet for de tre point, der altid luner. På humøret og ikke mindst på stillingen i ligaen. Vi synger højt og stolt alle 90 minutter, for det er sådan, vi viser, at kærligheden til klubben er intakt og altid vil bestå.

Sammenhold og fællesskab. Det er ikke bare vilkårlige navneord. Det er også de værdier, som Brøndby IF er funderet på, og netop disse værdier gennemsyrer klubben og dens omgivelser. Det er derfor, at ham, der står ved siden af mig, føles så dejlig bekendt, selv om jeg aldrig har mødt vedkommende før.

Sammenholdet i Brøndby IF er faktisk så signifikant, at det når helt ud til det mørke Jylland og gør den til klubben med flest fans i den del af Danmark, selv om den ikke er fysisk beliggende der. Hvorfor? På grund af værdier, der kæder klubbens fans sammen landet over:

»Sammenholdet giver mig håb, selv når dagen den er grå«, som den sydlige tribune på Brøndby Stadion, Sydsiden, højlydt minder os om under hver kamp, og det resulterer i en eufori, der ikke kan beskrives med ord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men også inden for fankulturen er der diversitet. Der findes mange typer fans, som udtrykker deres kærlighed til klubben på forskellig vis. Nogle på måder, som afføder ubehagelige scener, som ikke kan retfærdiggøres ud fra nogen som helst følelse.

Den almindelige dansker får kun de negative indtryk af fankulturen, hvis deres informationskilde er nyhedsmedierne

Vi skal ikke mange dage tilbage, før vi har et eksempel på, hvor grueligt galt det kan gå, når følelserne tager overhånd til en fodboldkamp, hvor rivaliseringen to klubber imellem blander stærke følelser som kærlighed og had i samme cocktail.

Og ja. Her tænker jeg på søndagens ubehagelige scener mellem politiet og fans af FCK, der tørnede sammen i derbyet og fjernede al fokus fra fodboldkampen. Dét er ærgerligt, men samtidig en del af den kultur, der eksisterer blandt de mange fans landet over med forskellige klubfarver.

Fankulturen har mørke sider. Det kan vi ikke komme uden om. Desværre. Den almindelige dansker får kun de negative indtryk af fankulturen, hvis deres informationskilde er nyhedsmedierne, der har en tendens til at formidle fansenes ageren på ensporet vis.

Er det også ærgerligt? I min optik kan det spørgsmål besvares med et stort ja.

Men vi er mange, der har det bedst, når vi er på stadion og støtter det hold, der har en central plads i vores hjerter. Folk holder ikke kun med Brøndby IF, fordi de vinder deres kampe. Slet ikke. Selv da det så værst ud for klubbens eksistens – økonomisk så vel som sportsligt – havde den utallige fans landet over, fordi kærligheden er funderet i andet end klubbens storhed og popularitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er det så primitivt at være fan og ofre så meget tid og energi på en fodboldklub? Bestemt ikke. Det er derimod sundt, og det er en måde at få lov til at dyrke sine følelser og sin kærlighed på – på en anderledes måde. Det er en frihed fra hverdagens præstationsræs, som ikke skal negligeres. Det er en del af forklaringen på, hvorfor vi er så mange, der gladeligt rejser land og rige rundt for at støtte klubben født i gul og blå.

At følge Brøndby er ikke bare at følge et fodboldholds færden. Det er ikke bare fodbold. Det er en livsstil, som afspejler ens opvækst og personlige værdier og følelser. Det er kærlighed, som I ik’ forstår, og det er en kærlighed, som samfundet bør have mere forståelse for.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter