Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Debatindlæg

Skolepædagog til forældre: Græder dit barn også, når klokken ringer ud?

Børnekonventionen forpligter os til at anerkende ’barnets ret til hvile og fritid, til at lege og dyrke fritidsinteresser, som er passende for barnets alder’. Men det er svært under de nuværende forhold i folkeskolen.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Ifølge FN's børnekonvention har vi forpligtet os til at anerkende børns ret til fritid, leg og fritidsinteresser, hvilket kan være meget udfordrende, når børnene går i skole til langt ud på eftermiddagen.

I disse uger vender Danmarks børn tilbage til folkeskolen og de lange skoledage. Nu har den danske folkeskole levet med folkeskolereformen i tre år. Lige fra indførelsen af reformen har det undret mig, at man fra politisk hold har troet på undervisning til langt ud på eftermiddagen.

På min egen skole er eleverne heldige, der har de ældste elever ’kun’ timer til kl. 15.00 – det har de til gengæld alle ugens dage. Andre steder er det anderledes, meget anderledes. Jeg hører om 7. klasser med undervisning til kl. 16.15. Jeg får s’gu lidt ondt af dem.

Gang på gang hører jeg lærerkolleger være frustrerede over at undervise i de sene timer. Ikke fordi de ikke vil undervise, men fordi det stort set er umuligt at gennemføre undervisning, som eleverne får noget ud af. Deres hjerner er simpelthen fyldt op!

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce