Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Gymnasieelev om alkoholkodeks: Giv os lov til at drikke til festerne, som vores søskende og forældre har gjort det før os

I gymnasiet bør man være moden nok til selv at bestemme, om en promille på 0,5 eller 1,6 er tilpas.

Debatindlæg

Alkometre, kaffe og børnefødselsdagslege er den nye dagsorden for mange gymnasier.

Forbud på forbud og regler på regler bliver opstillet for vores generation og begrænser vores frihed til selv at kunne bedømme situationer, føle os voksne og mest af alt leve et ungdomsliv, hvor vi har plads til at eksperimentere og udfolde os, som vi lyster.

Før i tiden havde vi kælderaftener på hverdage, hvor elever kom og mødte hinanden på tværs af klasser og årgange over en øl eller to, absolut ikke et drukarrangement, men det blev boykottet.

Vi tog i Dyrehaven for at møde de nye 1.g’ere, hvilket skolens styrelse prøvede at forhindre ved at afholde et arrangement, der mest af alt mindede om en børnefødselsdag med stoledans og navnelege.

Selvfølgelig er alkohol ikke den eneste vej til at have det sjovt, men man må forstå, at unge i dag også har lyst til at slå sig løs

Nu er et alkoholkodeks blevet indgået, og vi kan i princippet køre i bil til vores gymnasiefester, for promillen må maks. være på 0,5.

Selvfølgelig er alkohol ikke den eneste vej til at have det sjovt, men man må forstå, at unge i dag også har lyst til at slå sig løs på fuldstændig samme måde, som det blev gjort, da vores søskende gik i gymnasiet, og ligeledes da vores forældre gjorde.

Er det blot vores generation, der skal begrænses og holdes i snor? Jeg er selv 18 år og føler mig moden nok til at styre mit eget forbrug af alkohol.

I en folkeskole finder jeg det helt acceptabelt at forsøge at styre mængden af alkohol, der indtages, da elever her er meget unge, men i gymnasiet bør man være moden og dermed selv kunne bestemme, hvorvidt en promille på 0,5 eller 1,6 er tilpas for en selv.

At afvise elever med for høj promille til fester kan i mine øjne kun lede til upopulær ledelse og en mistet lyst for mange til at feste på skolens matrikel.

Jeg føler mig mere og mere låst inde og kommer her med et ønske om færre forbud for min generation og mere frihed til at udfolde sig, som vi vil.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce