Frygt for at blive kaldt islamofober må ikke bremse politikerne i at forbyde burkaen, mener Uzma Ahmed.
Foto: Carsten Bundgaard

Frygt for at blive kaldt islamofober må ikke bremse politikerne i at forbyde burkaen, mener Uzma Ahmed.

Debatindlæg

Debatindlæg om burkaer: Vi kæmper mod dem i Afghanistan. Så kan vi sgu da ikke tillade dem i Danmark

Burkaen udspringer af en radikal tolkning af islam og er derfor noget, som skal ses som en konstruktion, der er lavet til at undertrykke og styre kvinden.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Sommeren er forbi, og selvom vi i Danmark er forskånet for orkaner, så ligger diskussionen om et burkaforbud lige så faretruende i horisonten over efteråret.

Diskussionen henter ekstra energi i terrorattentater, bandekrig og kommunalvalg. Den kommer til at rase uden nuancer og vil efterlade en udpint jord at bygge tillid op efter i befolkningen, fordi had og frygt for muslimer vil blive hvirvlet op endnu en gang og ligge antændt i den offentlige debat. Med fare for at blive revet itu vover jeg mig ud med et lille hvidt flag i hånden. Måske er det på tide med logik i stedet for politik.

Jeg anstrenger mig til stadighed selv, for i år var også sommeren, hvor min lille pige voksede mig over hovedet, og selvom hun stadig holder mig hånden, når vi går tur, er hun allerede på rejsen til voksenlivet. Jeg ser hende, sprudlende, smuk og så ungdommelig og ønsker, at hun skal folde sine vinger ud og flyve.

Samtidig mærker jeg en stikkende frygt for, om jeg nu kan beskytte hende. Hun har allerede som kun 12-årig oplevet at blive forfulgt af en mand i S-tog og bus igennem byen. Han valgte endda demonstrativt at blive stående på gaden over for vores lejlighed, længe efter at hun var gået ind.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce