Tegning: Philip Ytournel (arkiv)

Tegning: Philip Ytournel (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Studerende: Kviklångivere udnytter svage sjæle

De, der gør brug af tilbud som kviklån, befinder sig ofte med røven i vandskorpen på mange af livets parametre. Vi bør skabe et nyt lånemarked.

Debatindlæg

De hænger på alle gadehjørner klar til at imødekomme dine lyster. De giver dig øjeblikkelig tilfredsstillelse, men efterlader dig alene og med en dårlig smag i munden, når der skal betales ved kasse 1. Jeg taler om kviklån – et marked, der tjener penge på skæbner, som fortjener at blive hjulpet, ikke udnyttet.

Jeg kan ikke forestille mig, at der findes nogen dansker, som med god ro i sindet låner 25.000 kr. for at betale svimlende 50.474 kr. tilbage, sådan som Mybanker viser.

Jeg taler for, at kviklånsbranchen skal begraves under dialog og gennemsigtighed

Sådan en beslutning må være taget impulsivt, i nød, desperation eller uvidenhed. Som dansk statsborger er det muligt at tegne et kviklån uden at stille sikkerhed fra den dag, man fylder 18 år. De, der gør brug af tilbuddet, befinder sig ofte med røven i vandskorpen på mange af livets parametre.

For at undgå impulsive låntagere og ugennemsigtige priser bliver markedet reguleret politisk, men kviklånsbranchen omgår reglerne. Fra 1. januar i år indførte Forbrugerombudsmanden en 48-timers tænkepause på kviklån, og i april blev branchen pålagt at foretage en kreditvurdering af alle kunder.

I dag omgår de reglerne ved at sælge kviklån som kassekreditter og lave kreditvurderinger på få minutter. Kviklånsbranchen forkaster problemets alvor, når de siger, at de blot arbejder for at imødekomme kundernes krav om hurtige penge. Forretningsmodellen er usympatisk og profitsøgende ud over det rimelige.

Det nyeste tiltag er at sætte en øvre grænse for de årlige omkostninger på kviklån (åop). De politiske fortalere forbereder det konkrete tal, de mener skal lægge låg på långivernes fest, og politiske modstandere væbner sig med modargumenter om konkurrenceforvridning, høj efterspørgsel på hurtige penge og personlig frihed.

Imens betaler lånerne ved kasse 1. Lad dem ikke klynge sig til et spinkelt håb om, at der er flertal for et lovforslag, som långiverne alligevel vil omgå, før det er fyraften på Christiansborg.

Jeg taler ikke for, at bankerne skal have monopol på at låne penge ud i Danmark. Jeg taler heller ikke for, at lånemarkedet skal presses ud på det kriminelle marked.

Jeg taler for, at kviklånsbranchen skal begraves under dialog og gennemsigtighed. Branchens destruktive adfærd på kanten af loven viser klart, at vi ikke skal regulere det eksisterende lånemarked, men skabe et nyt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce