Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hørehæmmet lærerstuderende: Jeg glæder mig til den dag, hvor præmiespasseren er en kedelig nyhed, og jeg ikke bliver diskrimineret

Hvorfor bruger medierne kun handikappede til at tale om handikap? Vi kan meget mere end det.

Debatindlæg

Kender du en person med et handikap? Godt en halv million danskere lever i dag med et fysisk eller psykisk handikap. For mange er det ikke nødvendigvis selve handikappet, der er den største udfordring.

Det er derimod mediernes stigmatisering, den positive diskrimination og hverdagens fordomme. I den skrantende kamp mod fordomme og stigmatisering bærer medierne et stort ansvar, et ansvar, de ikke lever op til.

Medierne fortæller om blinde Nina, der gennemfører en uddannelse, eller om Thomas, som er i arbejde på trods af muskelsvind. Den sensationelle fremstilling af folk med handikap er problematisk. Når medierne skildrer disse historier som exceptionelle og særegne, fortæller de, at det langtfra er tilfældet for alle andre med handikap.

Ligesom du ikke klapper af kassedamen, når hun har bippet den sidste vare ind, skal du ikke klappe af mig. Jeg har bare gjort mit arbejde

Men er det ikke positivt at have rollemodeller? Jo, det er særlig vigtigt med rollemodeller, når man ofte kan føle sig usynlig. Men når historierne fremstilles som enestående, kan det være svært at identificere sig med dem.

Sandheden er, at der på alle uddannelser og langt de fleste arbejdspladser findes mennesker med handikap. Jeg er lærerstuderende. Jeg er ikke lærerstuderende på trods af mit handikap.

Når jeg f.eks. kommer lettet og stolt ud fra eksamenslokalet og bliver mødt med konsekvensen af mediernes fremstilling: ’Hvor er det dog flot, at du består, selv om du hører dårligt’ – bang! Al min begejstring og stolthed forsvinder. Nu har jeg pludselig ikke bare bestået, men bestået på trods af mit handikap.

Ligesom du ikke klapper af kassedamen, når hun har bippet den sidste vare ind, skal du ikke klappe af mig. Jeg har bare gjort mit arbejde.

79 procent af de ikkehandikappede mennesker, som medvirker i nyhederne, er med som repræsentanter for samfundet i kraft af deres job eller kompetencer, hvilket kun gør sig gældende for 9 procent af menneskerne med handikap.

Hvad snakker folk med handikap så om i nyhederne? Ja, vi snakker kun om vores handikap. For vi er vores handikap. Om jeg vil foreslå kvoter? Nej, men jeg vil gøre medierne opmærksomme på, at de har en blind plet.

Jeg glæder mig til den dag, hvor præmiespasseren er en kedelig nyhed. Til at jeg ikke oplever positiv diskrimination. Til at Anna med muskelsvind fortæller om ikkehandikaprelaterede udfordringer ved folkeskolereformen.

Jeg håber, at jeg ikke taler for døve øren, når jeg råber jer op: Tænk over, om jeres vinkel giver det resultat, I ønsker. Den giver i hvert fald ikke det, jeg ønsker.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce