Tegning: Roald Als (arkiv)

Tegning: Roald Als (arkiv)

Debatindlæg

Sognepræst om skilsmisseraten: Det er da et mirakel, at så mange par bliver sammen

Det er helt forkert at gøre skilsmissetallet til en forfaldshistorie, når 49 procent faktisk bliver ved med at finde og udvikle kærligheden, så rummet mellem dem til stadighed vokser og giver livskraft.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

51 procent af alle ægteskaber opløses i Danmark. Det er et højt tal, og det medfører, at det er lige så normalt at være skilsmissebarn med 7/7-ordningen i sit blod som at vokse op med hele familien under samme tag.

Mange forstår det ikke. Flere siger, at det er blevet for let at blive skilt, det er jo bare et tryk på knappen på borger.dk. Og jeg ser for mit indre øje, hvordan denne knap er vokset til at blive som den røde knap, vi forestiller os USA’s og USSR’s præsidenter have stående på deres skriveborde, og som kunne aktivere en tredje verdenskrig med atomvåben, der ville skille samtlige familier på denne klode ad for evigt. Hver gang der er en kurre på tråden eller kedsomhed i nervebanerne, står denne røde knap og blinker lokkende.

Men jeg har endnu til gode at møde det par, som bare lod sig skille, fordi det var nemt.

I snart to år har vi i Havdrup Kirke tilbudt skilsmissegrupper for mennesker, som står midt i en skilsmisse, eller som er blevet skilt. Næsten 90 mennesker har været igennem forløbet, og ingen af dem har syntes, det var en nem beslutning at forlade sin ægtefælle. Det er gjort efter megen overvejelse, enten hos den ene, hvilket er mest normalt, sjældnere i fællesskab.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce