Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Pensionist: Hvorfor vil ingen ansætte os, når man uden at blinke ville sætte os til at passe børnebørn 8-16?

Kære arbejdsgivere, tænk lidt på, hvad I går glip af. Ansæt en ældre medarbejder, de er måske mere trofaste over for virksomheden end unge.

Debatindlæg

Hvad kan vi pensionister eller mennesker, der har passeret de 65 år, egentlig bruges til?

Grunden til, at jeg stiller dette egentlig ligetil og nemme spørgsmål, er, at det irriterer mig, at selv hvis man er sund og rask, kan man åbenbart stadig kun bruges som flaskedreng i Netto eller til at passe sine børnebørn.

Dette er da to udmærkede ting at foretage sig, men da erhvervslivet efterspørger kvalificeret arbejdskraft, undrer det mig såre, at det faktisk er umuligt at få et job på mere almindelige vilkår, når man er blevet ufrivilligt pensioneret og gerne vil fortsætte i den branche, som har været ens levebrød de fleste år.

Jeg har selv søgt adskillige jobs, efter at jeg blev afskediget, men er blevet mødt med absolut tavshed. Man kan åbenbart ikke bruges mere.

Er det, fordi chefen tror, at vi alle lider af demens eller vil dø kort tid efter ansættelsen?

Jeg har prøvet at analysere situationen ved at ringe til et par arbejdsgivere og spørge, hvorfor de ikke kunne bruge mig. Men der er aldrig noget konkret svar. Hvis man overhovedet får et, så er det noget med, at man kunne måske prøve at ændre sin ansøgning eller få taget et billede hos en professionel fotograf til sit cv.

Er det, fordi arbejdsgiveren, herunder personalecheferne, tror, at vi alle sammen lider af demens eller vil dø kort tid efter ansættelsen? Skal man skifte branche og blive politiker for at få lov at fortsætte? Der har jeg da set flere udmærkede mennesker lidt oppe i årene klare sig glimrende.

Netop politikerne slår jo et slag for, at vi skal blive på arbejdsmarkedet så længe som muligt. Og der er oven i købet ansat en ældreminister, der skal tage vare på os ældre.

Kære politikere: Sæt nogle normer for, at der skal være f.eks. mellem 10 og 30 procent ældre i en virksomhed. Jeg fik selv job, da jeg var lidt over 50 år, i en fantastisk virksomhed med en gennemsnitsalder på 55+, hvor entusiasme og holdånd fik en stor virksomhed op at stå med rigtig godt overskud. Unge og mere modne, der kan samarbejde, er der virkelig behov for.

Vi ældre har noget livserfaring og en kæmpe fleksibilitet, og de unge har gåpåmod og lærevillighed. Så når disse ting bliver blandet i gryden, kommer der rigtig meget godt ud af det.

Kære unge personalechefer, eller hvem der nu bestemmer i virksomhederne, kig på jeres forældre – er de ved at falde sammen eller hvad?

Når vi skal passe børnebørn, er der ingen, der spørger til helbredet. Selv om det faktisk er rigtig hårdt – jeg vil sige hårdere end mange såkaldte 8 til 16-jobs.

Der skal endnu en gang tænkes lidt ud over den konventionelle boks, at vi er færdige som 65-årige. Jeg kender mange, som virkelig ønsker sig et job, da det trods alt indebærer lidt identitet stadig at være aktiv og ikke kun pensionist.

Der kunne sikkert laves en hel masse teknisk i forbindelse med belønning til arbejdsgivere og fordele til pensionisterne, så guleroden er der for begge parter. Jeg er virkelig træt af at se så mange gråhårede med et barnebarn i den ene hånd og en rollator i den anden halse af sted for at klare de forpligtelser, som udearbejdende forældre ikke kan opfylde med de arbejdsvilkår, de har.

Så kære arbejdsgivere, tænk lidt på, hvad I går glip af. Prøv en ældre medarbejder – det kan være, hun/han er mere trofast over for virksomheden end unge, der måske kun er et par år hos jer.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce