'Herrens veje' mangler noget: livskloge og filosofiske ikkereligiøse mennesker.
Foto: Tine Harden, DR

'Herrens veje' mangler noget: livskloge og filosofiske ikkereligiøse mennesker.

Debatindlæg

Opsang til DR: Ateister kan altså godt være livskloge og filosofiske

I DR’s ’Herrens veje’ er det kun de religiøse, der har indsigt. Hvorfor ikke lade ateister spille den rolle?

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Jeg følger med stor interesse DR’s nye serie ’Herrens veje’. Den har det hele: vold, sex, religion og politiske intriger. Det er forfriskende, at serien tager fat om emner, der ellers sjældent bliver set som specielt sexede, præster og religion.

Og sikke en indsigt de religiøse mennesker i serien har: Den forstående muslim i Afghanistan, der godt ved, at Gud er vores alle sammens gud, og at det er ligegyldigt, hvilken gud man tror på. Og den alvidende buddhist, der fra templet i Nepal får den fortabte søn til at se verden lidt klarere.

Godt nok bliver de kristne fremstillet lidt mindre flatterende, da de både er utro, drikker og kommer til at dræbe uskyldige. Det ændrer dog ikke på det store billede, der fremstilles: at religiøse mennesker gør sig store tanker om livet og har en speciel indsigt i moralske spørgsmål.

På trods af min glæde over serien er der én ting, der irriterer mig. For jeg synes, der mangler noget: livskloge og filosofiske ikkereligiøse mennesker.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce