Foto: Thomas Borberg (arkiv, modelfoto)
Debatindlæg

Apropos #MeToo-kampagnen: Pæne ægtemænd misbruger også kvinder hjemme i deres egen seng

Hvis en ellers sød kæreste 'tager sin ret' til sex uden at lytte til sin partner, er det også en krænkelse - og måske den mest tabubelagte af dem alle.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

#MeToo-kampagnen har bragt utallige historier op til overfladen om fremmede, onkler og kolleger, der har krænket kvinder seksuelt. Hvem vi stadig ikke hører fra, er de kvinder, der modvilligt lader sig grænseoverskride af deres faste partnere som del af dagligdagen.

Når han insisterer på sex, selvom hun afviser. Når han fortsætter samlejet, efter hun har bedt ham stoppe. Når han kommer i hendes mund trods aftale om det modsatte, eller når han penetrerer hende, mens hun sover.

En del kvinder, som jeg taler med, kender til oplevelser som denne. Mange deler oplevelser i kategorien ’Listepik, går den, så går den’ – andre har værre erfaringer. Nogle har oplevet det med ungdomskærester, hvilket kan gøre kvinder seksuelt frygtsomme langt ind i fremtiden. Andre, også såkaldt stærke kvinder, har det som stadig del af deres hverdag.

Lad mig i parentes bemærket være helt klar omkring, at jeg ikke refererer til par, der er enige om at undersøge grænser sammen og eksperimentere med dominans og underkastelse. Alt indenfor det spektrum er helt okay, hvis kvinden har givet sit samtykke til det. Den altafgørende forskel er, at den slags seksuelle lege foregår samstemmigt.
Det, vi taler om her, er, når en mand udnytter situationen, presser eller snyder sig til at få sin vilje seksuelt.

I min indbakke er beretninger fra kvinder, der forsøger at sige fra, men bliver overhørt og til sidst bare ligger der, fordi den kamp, de prøvede at tage i starten, bliver til udmattelse og afmagt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce