Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Tegning: Mette Dreyer (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Medicinstuderende: Vi bør ikke legalisere medicinsk cannabis nu

For sundhedspersonale skal tilgangen til medicinsk behandling basere sig på andet end folkestemninger og enkelte menneskers erfaringer. Sådan burde det også være for Folketinget.

Debatindlæg

Frigivelsen af medicinsk cannabis er problematisk, idet lægmænd tager kontrol over sundhedsfaglige beslutninger og glemmer det, det egentlig drejer sig om: fakta.

Diskussionen om lovliggørelse af cannabis til medicinsk brug har varet længe. I foråret kom den foreløbige kulmination, da et flertal i Folketinget – uden om Lægemiddelstyrelsens og Lægeforeningens anbefalinger – valgte at tillade læger at udskrive medicinsk cannabis på recept.

Og 28.10. kan man så læse her i avisen, at Manu Sareen presser på for endegyldigt at få medicinsk cannabis legaliseret.

Lad det være sagt med det samme: Jeg forstår desperationen og ønsket om at gøre noget ved den uudholdelige situation, som mange stærkt smertepåvirkede, syge mennesker står i.

Over for disse enkelte mennesker vil jeg ikke gøre mig til dommer. Men som kommende læge står jeg fast på, at sundhedspersonalets tilgang til medicinsk behandling skal baseres på viden – ikke folkestemninger og anekdoter.

Debatten om medicinsk cannabis handler om meget mere end cannabis’ effekt på sygdomme. Derfor kan den ikke bruges som grundlag for sundhedsfaglige beslutninger. Vi risikerer, at vores ønske om at behandle syge mennesker på baggrund af viden forurenes af fornemmelser og politisk spekulation. Så tager vi de syge som gidsler i et spil, der først og fremmest handler om modefænomener og intuition.

Det kan sagtens være, cannabis viser sig at være gavnligt. Spørgsmålet er bare, om den viden får plads i debatten

Jeg forstår, hvorfor mange er nysgerrige over for cannabis som lægemiddel. Men jeg tror også, at nysgerrigheden handler om andre ting end cannabis’ effekt på sygdomme. Måske er det spændende, fordi noget, der anses for farligt, faktisk måske er gavnligt for os?

Måske er det spændende, fordi vi allerede kender cannabis som rusmiddel? Måske falder interessen for cannabis bare i forlængelse af den bølge af ’naturlig sundhed’, der også har kastet palæokost og ’Kernesund familie’ af sig?

Vi kan lave flere lægevidenskabelige forsøg, der måler effekten af cannabis og få brugbare resultater ud af det. Det kan sagtens være, cannabis viser sig at være gavnligt. Spørgsmålet er bare, om den viden får plads i debatten, eller om vi tager beslutningerne på baggrund af helt andre ting.

Med lovliggørelsen af medicinsk cannabis skaber man potentielt konflikt mellem læger og patienter. Politikerne placerer lægerne i et ringhjørne og dem selv og patienterne i et andet. Samtidig påstår man, at lægerne ikke er interesserede i at behandle, helbrede eller lindre patienterne.

Men den konflikt eksisterer ikke. Vi er på samme side i det her. Vi er alle interesserede i at helbrede og lindre. Spørgsmålet er bare, om cannabis gør det bedst.

Som kommende læge har det konsekvenser for mig og mine kommende kolleger og patienter, når Folketinget tager sundhedsfaglige beslutninger uden skelen til sundhedsfaglige anbefalinger. Så får vi ansvaret for at sige fra over for en behandling, der potentielt er skadelig.

Beslutningstagerne glemmer det, det egentlig drejer sig om: Har cannabis en effekt på alle syge? Gør den noget, den ikke skal? De konsekvenser holder Lægemiddelstyrelsen og Lægeforeningen skarpt øje med. Gør Folketinget også det?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce