Arkivfoto: Jens Dresling

Arkivfoto: Jens Dresling

Debatindlæg

Psykiatrioverlæge: Jeg har længe haft ja-hatten på, men der er ingen tvivl. Sundhedsplatformen gør vores patienter til tabere

Jeg er som overlæge blevet mindre effektiv efter implementeringen af Sundhedsplatformen, og jeg har betydelig mindre tid til mine patienter. Det er smerteligt at fortælle, at jeg ikke er den eneste.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Der er snart gået et halvt år, siden Sundhedsplatformen blev implementeret på Psykiatrisk Center Ballerup, hvor jeg som overlæge har min daglige gang. Det er et passende tidsrum til at vurdere, hvordan det længe ventede og frygtede amerikanske it-mastodontsystem har virket.

Sundhedsplatformen skulle integrere en række it-systemer under ét, blandt andet med henblik på at lette tilgangen til systemerne og forbedre overblikket for sundhedspersonalet. Lægens diktering af journalnotater er skrottet, og lægen skal nu selv skrive sine journalnotater.

Argumenterne for indførelsen af Sundhedsplatformen har blandt andet været, at man vil sikre tidstro journalskrivning. Ligeledes skal lægen nu selv ordinere alle blodprøver, hjertekardiogrammer, tolkebistand, osv. Alle opgaver, som lægesekretærerne tidligere tog sig af.

Her argumenteres der for, at man sikrer patientsikkerheden, ved at lægen selv effektuerer sine ordinationer.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce