Privatfoto

Privatfoto

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Socialdemokrat efterlyser lavere skat: En voksen mere i børnehaven ville være guld værd. Eller 500 kroner til en ferieopsparing

Centrum-venstre, stop nu jeres had mod skattelettelser. Den klemte midte er ramt af røde tal på bundlinjen i privatøkonomien.

Debatindlæg

Billigere sodavand, billigere nødder, billigere biler. Kreativiteten mangler ikke, når regeringen skal komme på nye måder at sænke skatten på. Vanen tro slår oppositionen sig kollektivt for panden. Hvad kunne man ikke have brugt alle de gode penge på? Jeg er i og for sig enig.

Men når jeg åbner netbanken i slutningen af måneden, kommer jeg alligevel i tvivl. For selv om jeg har et godt job, står jeg – som alenefar i en dyr lejlighed i hovedstaden – stadig med røde tal på bundlinjen måned efter måned.

Forstå mig ret, jeg er ikke fattig. Men der er skåret helt ind til benet på mange af de ting, der gør livet værd af leve

En voksen mere i børnehaven ville være guld værd. Men det ville 500 kroner til en biograftur, en ny fodboldtrøje til lillemand eller en opsparing til ferie altså også. Forstå mig ret. Jeg er ikke fattig. Men der er skåret helt ind til benet på mange af de ting, der gør livet værd af leve. Og det ser ikke umiddelbart ud til at blive bedre.

Hvis du ser på et medlem af et LO-forbund, har lønnen stået mere eller mindre stille siden krisen i 2008. Sammen med et boligmarked, der bare stiger og stiger i de store byer, betyder det, at stadig flere står i en presset økonomisk situation. Venstre har igennem snart mange år lært os, at et større rådighedsbeløb kommer fra skattelettelser, ikke fra lønstigninger. Det er kun ved hjælp af løbende skattelettelser, at middelklassen har kunnet holde skindet på næsen igennem hårde tider.

Derfor hører de ikke ’velfærd eller skattelettelser’. De hører ’flere offentligt ansatte eller flere penge til at betale regninger’. Og det er ikke altid et så nemt valg, som mange vil gøre det til.

Hvad vil centrum-venstre? I England formåede Ed Miliband som formand for Labour at starte denne debat. De kaldte det cost-of-living-krisen og den klemte midte. Labour brugte meget energi på at undersøge, hvordan offentlig regulering kunne give billigere energi, lavere husleje og billigere dagligvarer til middelklassen.

I Danmark kunne centrum-venstre passende gøre det samme og samtidig se på billigere børnepasning og offentlig transport og, ja, lavere skat og billigere biler.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce