Debatindlæg

Beboer i Indre By: Jeg er taget som gidsel i et vågent Airbnb-mareridt

Siden min overbo købte sin lejlighed, har denne været omdannet til hotel med op til 6 gæster ad gangen. Der er ingen myndigheder, der griber ind, når folk udlejer ulovligt på trods af bopælspligt og regelbrud.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Storbyer som Amsterdam, Paris og Barcelona har fundet en holdbar løsning. Men i København hersker jungleloven fortsat, når det kommer til udlejning gennem portaler som Airbnb. Det har jeg selv bittert erfaret.

Lad mig slå fast, at jeg intet har imod, at beboere i ferieperioder i ny og næ udlejer deres lejlighed via Airbnb. Det, jeg derimod har kraftige indvendinger imod, er mennesker, der udnytter udlejningsportaler til ulovlig hoteldrift.

Samtidig bryster de sig med, at deres indbringende gesjæft er udtryk for deleøkonomi. Åh jo. Deleøkonomi er da skønt og godt for os alle. Men i min verden har ulovlig hoteldrift absolut intet med deleøkonomi at gøre.

I halvandet år har jeg sammen med ejendommens øvrige beboere kæmpet en brav kamp mod min overbo. Vi bor i en fredet ejendom med bopælspligt fra 1800-tallet beliggende i indre København. Siden min overbo købte sin lejlighed, har denne været omdannet til hotel med op til 6 gæster ad gangen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce