Tegning: Roald Als (arkiv)
Foto: Roald Als

Tegning: Roald Als (arkiv)

Debatindlæg

Ungdoms­politiker efter kommunalvalg: Jeg gik kold, da jeg så, at folketings­politikeren Marcus Knuth også havde indkasseret plads i byrådet

Politikere har ikke tid til både at sidde i Folketinget og det lokale byråd. De skylder vælgerne at bruge deres krudt på en af delene i stedet for at tro, de kan det hele.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Endnu et kommunal- og regionalvalg er veloverstået. Tusindvis af håbefulde kandidater stillede sig til rådighed, og danskerne valfartede til de velsmurte valgsteder for at krydse af ved deres favorit. Jeg bliver altid lidt rørstrømsk, når jeg står i stemmeboksen. Tænk, at vi bor i et land, hvor det er folket, der bestemmer. Hvor heldig har man lov at være.

Min valgeufori varede helt, til de personlige stemmetal blev frigivet. Her gik jeg til gengæld kold. Marcus Knuth – det prominente folketingsmedlem fra Venstre – var lykkedes med at indkassere en plads i Borgerrepræsentationen på Københavns Rådhus. Det forstod jeg ikke en pind af. Hvad i alverden vil han med rådhuset?, tænkte jeg.

Jeg har altid været et frihedsbegærligt væsen, der tror på, at mennesker trives bedst, når vi kan vælge selv. Vælge arbejde, vælge religion, vælge regenter – selv. Alligevel er det mig uforståeligt, at politikere kan slippe af sted med at sidde i byråd og Folketing på samme tid.

Man skulle tro, det var krævende nok 'bare' at sidde i Folketinget. Både for Marcus Knuth og alle de andre dobbeltgængere, der trasker rundt på de parlamentariske landeveje.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce