Kim Engelbrechtsen har oplevet, hvad stress gør ved krop og sind. Hans løsen er nu, at menneskelig trivsel bør have højere prioritet end økonomisk vækst.
Foto: Privatfoto

Kim Engelbrechtsen har oplevet, hvad stress gør ved krop og sind. Hans løsen er nu, at menneskelig trivsel bør have højere prioritet end økonomisk vækst.

Debatindlæg

Stress-allergiker: Samfundets vanvittige krav om produktivitet slår os ihjel

Menneskelig trivsel bør have højere prioritet end økonomisk vækst. Det skal være okay og lettere at tage en deltidsjob.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Hver sjette dødsfald er stressrelateret, advarer Eva Hertz, psykolog, ph.d. og direktør i Center for Mental Robusthed. Hun mener, at vi må ændre den måde, vi har fået indrettet samfundet og arbejdsmarkedet på, for det kan ikke være rigtigt, at man skal dø af sit arbejde. Det er absurd, siger hun i Ugebrevet A4, at vi skal plages af tilbagevendende politiske formaninger om behovet for at øge vores produktivitet og arbejdsindsats for at kunne gøre os gældende i den globale konkurrence.

Jeg synes, Eva Hertz rammer noget helt centralt. Det er godt, at nogen tør åbne munden og påpege, at stressen faktisk skyldes den vanvittige måde, vi har indrettet os på.

I mine 25 år på arbejdsmarkedet var jeg selv offer for stress på grund af dårlig ledelse og en alt for høj personlig arbejdsmoral. Jeg var min egen værste slavepisker, det kunne aldrig blive godt nok, følte jeg.

Jeg har været igennem håbløst mange omstruktureringer, der ofte havde til formål at profilere direktører som værende vældig dynamiske. Alt skulle kastes op i luften, og mens boldene dryssede ned om os, der egentlig syntes, den indarbejdede struktur fungerede fint, fortsatte de dynamiske direktører til nye jobs, hvor alt skulle omstruktureres.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce