Undertekst/kreditering: Tegning: Per Marquard Otzen
Bestilt af Iben Philipsen
Skrevet af Troels Bygum Knudsen
Tegning: Per Marquard Otzen (arkiv)

Undertekst/kreditering: Tegning: Per Marquard Otzen Bestilt af Iben Philipsen Skrevet af Troels Bygum Knudsen

Debatindlæg

Debatindlæg: Jeg har fået nok af Sundhedsplatformen, 1813 og besparelser. Nu siger jeg min stilling som ledende overlæge op

Medmindre julemanden kommer med en meget stor pose penge til Region Hovedstaden, skal vi ud i nye sparerunder, der får konsekvenser for personale og patienter. Jeg tror ikke på julemanden!

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

De sidste mange år har det på landets hospitaler været en fast, årlig tradition at afholde besparelsesrunder og fremsætte krav om øget produktion.

De første år var det forholdsvis uproblematisk at imødekomme disse krav, men med tiden er det blevet vanskeligere og vanskeligere. Nu er der efterhånden skåret helt ind til benet (og nogle gange lidt ind i det).

De negative konsekvenser af denne til tider brutale effektivisering har været tydelige; tempoet på de kliniske afdelinger er blevet så højt, at det er på grænsen af det fagligt og menneskeligt forsvarlige. De direkte konsekvenser for patienterne er alvorlige nok i sig selv, men patienterne rammes også indirekte på anden vis: Det ensidige fokus på besparelser og aktivitetsøgninger slider på personalet. Det daglige arbejdspres er stort og mulighederne for faglig oplæring og videreuddannelse i hverdagen små. Man risikerer nedslidning af den vigtigste ressource i al patientbehandling, nemlig det klinisk arbejdende personale, lægerne, sygeplejerskerne og sekretærerne.

Konsekvensen er, at det er vanskeligt at fastholde og rekruttere nye kolleger. Og så er den onde cirkel i gang: Ledige stillinger giver huller i vagtplanerne, som igen giver endnu mindre tid til den enkelte patient, som igen fører til at personalet siger op.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce