Skribentens forældre er her fotograferet ved Fredensborg Slot, cirka 1965.
Foto: Privatfoto

Skribentens forældre er her fotograferet ved Fredensborg Slot, cirka 1965.

Debatindlæg

Læge med indvandrerforældre: Danmark vil tabe med en politik, der presser udlændinge, til de ikke føler sig velkomne

Udlændingepolitikken er blevet så barsk, at det er svært at genkende Danmark i den.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Mine forældre kom til Danmark i 1960’erne. Dagen efter min far var færdiguddannet på universitetet i Beograd, rejste han. Det var kun min mor og farmor, der vidste, at han ville rejse; ingen andre måtte kende til hans planer, da der var en reel risiko for, at han ellers kunne blive tilbageholdt af myndighederne.

Min far havde tidligere besøgt Danmark som udvekslingsstuderende og så i landet nordpå muligheden for at udleve sine drømme.

Da min far havde etableret sig, rejste min mor også til Danmark i det, man i dag ville betegne som en familiesammenføring. De søgte muligheden for at få et bedre liv for sig selv og deres kommende børn.

I et land, hvor man kunne tænke frit, tale frit og forfølge sine drømme. I et land, hvor det betød noget, hvad man kunne og ville lære, hvor alle var lige for loven, og hvor det ikke var afgørende, hvem du var, og hvor du kom fra.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce