Farligt. Det er min erfaring, at man aldrig nogensinde kan vide sig helt sikker eller være tryg, siger Heidi Barbara Flavien Prahl om at være hjemløs. Foto: Ivan Riordan Boll

Farligt. Det er min erfaring, at man aldrig nogensinde kan vide sig helt sikker eller være tryg, siger Heidi Barbara Flavien Prahl om at være hjemløs. Foto: Ivan Riordan Boll

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er farligt at være en ung, hjemløs kvinde

Man skal være ekstra påpasselig som kvinde, for man kan hurtigt stå i en situation, der ender i vold eller voldtægt.

Debatindlæg

Jeg har prøvet at være uden tag over hovedet – men jeg har altid haft et sted, jeg kunne tage hen og sove.

I dag bor jeg på et lille værelse, jeg er på kontanthjælp og leder efter et arbejde.

Mit liv har været lidt frem og tilbage, siden jeg flyttede hjemmefra for at være sammen med min daværende kæreste, da jeg blev 17 år.

TIDLIGERE HJEMLØS

Forholdet holdt ikke længe, men da jeg ville flytte hjem igen, var døren lukket. Jeg måtte godt overnatte, men min far ville ikke have, at jeg blev hængende.

Det gjorde så ondt at få at vide, for jeg elsker ham så højt.

Jeg kæmper stadig med tvivlen om, hvorvidt min mor og far overhovedet ville mig

Siden da har jeg kæmpet for at holde mit liv kørende. Jeg kæmper stadig med tvivlen om, hvorvidt min mor og far overhovedet ville mig. Forældre bør da passe på deres børn og hjælpe dem med at flyve fra reden – også selv om de er voksne.

Hvis man ikke magter det, synes jeg, at man skal droppe at få børn.

Når jeg til tider har været hjemløs, skyldes det også, at jeg har haft svært ved at finde et job og derfor også en bolig, jeg kunne betale.

UNG HJEMLØS

Man skal være ekstra påpasselig som ung kvinde, der leder efter et sted at være. Det kan faktisk være direkte farligt, for du kan hurtigt sætte dig selv i en ubehagelig eller dum situation, som kan ender i vold eller voldtægt.

Man skal altid være opmærksom på, at der kan ske noget. Det er min erfaring, at man aldrig nogensinde kan vide sig helt sikker eller være tryg.

Selv om jeg har et sted at bo nu, kommer jeg stadig på Hellebro 4-5 gange om ugen, for her kan jeg indspille min musik, øve mine danserutiner og snakke med den daglige leder, som støtter mig rigtig meget.

Fortalt til Anna Meera Gaonkar

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce