Koldt. Køleblæsere i Facebooks første europæiske datacenter i Luleå.
Foto: Facebook Press

Koldt. Køleblæsere i Facebooks første europæiske datacenter i Luleå.

Anders Emil Møller

Politikens digitale udviklingschef: Hvad er prisen for gratis?

Nettet har givet os alle et hav af sofistikerede og vanedannende gratis muligheder. Men det har sine omkostninger.

Anders Emil Møller
FOR ABONNENTER

De spanske tapas er efterhånden et globalt gastronomisk fænomen, der kan købes i Californien og Kolding. Men i Madrid bliver den sociale barspise flere steder langet over disken kvit og frit som hyggespise – hver gang du bestiller en øl.

Med andre ord: Det er ikke rigtig gratis. Det er markedsføring, kundefastholdelse og ofte også et dække for at hæve prisen på din øl.

Det er ikke fri bar, men derimod markedskræfternes frie spil, og i enhver forretning skal der ske en transaktion af en eller anden form for værdi. Facebook er ikke anderledes end tapas.

Kort fortalt handler sagen om, at Facebook læser med i de beskeder, der sendes privat mellem brugerne, og bruger indholdet til at gøre deres offentlige annoncer mere attraktive. Muligvis også ved at lade brugernes profiler optræde i annoncer for produkter, de har skrevet om, under det, der – ifølge anklager – er private forhold.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce