Omstridt. Formand for Grimhøjmoskeen Oussama el Saadi forant moskeen, der ligger i Aarhus Vest.Foto. Jens Dresling

Omstridt. Formand for Grimhøjmoskeen Oussama el Saadi forant moskeen, der ligger i Aarhus Vest.Foto. Jens Dresling

Moskeer er sjældent arnesteder for radikalisering

Analyse. Ny dokumentarserie skaber igen debat om danske moskeer. Bedehusene er dog meget sjældent arnesteder for radikalisering. Alligevel tøver politikere med et samarbejde. Det har både fordele og ulemper.

Klummer
FOR ABONNENTER

Da jeg sidste år researchede på en bog om danske syrienskrigere, mødtes jeg med 24-årig dansktyrker, der var vendt hjem fra kamp i Syrien og nu agtede at rejse tilbage og slutte sig til Islamisk Stat.

Jeg spurgte ham, hvilken moske han kom i.

»Ingen«, svarede han.

»De er løgnere og hyklere«.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Fem historier fra udlandet

Et selvmordsangreb har rystet Kabul, hvor mindst 24 personer meldes dræbt.

I Sverige er det store samtale-emne en it-skandale, som potentielt kan vælte den svenske regering.

I USA står amerikanerne op til dagen, hvor Trumps svigersøn skal afhøres om sine relationer til Rusland.

I Mellemøsten øges spændingerne mellem Israel og den arabiske verden, efter to er blevet dræbt på Israels ambassade i nabolandet Jordan.

I Tyrkiet indledes i dag en sag mod 17 journalister. De risikerer op til 43 års fængsel.

Annonce