Boligspekulant. Tegning: Per Marquard Otzen (arkiv)

Boligspekulant. Tegning: Per Marquard Otzen (arkiv)

Klummer

Hvad har vi egentlig lært af boligboblen?

Hvis København ikke skal blive en død velhaverby, må vi beskatte forældrekøb, Airbnb og ejerboliger.

Klummer
FOR ABONNENTER

I min barndom byttede min familie ofte bolig med familier i Sydeuropa om sommeren. På den måde blev der råd til at tage på ferie som børnerig familie, og vi fik et unikt indblik i, hvordan en familie i Calabrien egentlig bor.

Vi kørte derned i bil eller med tog – flyrejser var en uhørt luksus – og efter sådan et par dages lang, bøvlet rejse var det praktisk at ankomme med fire børn til et hjem med myggespray, højstol, vaskemaskine og børneværelser fyldt med eksotisk plastiklegetøj. Jeg var derfor en af dem, der blev helt lykkelig, da Airbnb kom til verden. Det er genialt og på alle måder en udbygning af min barndoms home exchange-ferier – at man kan deles, sparer penge på dyre hoteller og bor mere personligt i andres hjem.

Nu, hvor Airbnb-tjenesten har kørt et par år, er jeg sgu mere lunken. Jeg har mange venner, der lejer ud gennem Airbnb. Ingen af dem gør det, fordi det er sjovt eller en fed måde at møde folk fra andre lande på. De gør det for at supplere deres indtægt og få penge til forbrug.

Fraskilte forældre, der bor hos en kæreste eller ven i de børnefri uger. Folk, der tager i sommerhus hver weekend og lejer ud til turister eller flytter i kolonihaven henover sommeren og smider lejligheden på Airbnb. Indtil flere bekendte ejer endda flere boliger i København, som de udelukkende bruger til udlejning. Alle bruger alle kneb for at undgå at betale skat af indtægten. Som at skifte navn mellem de voksne i husstanden. Eller blot sætte lejen så højt, at de stadig tjener meget på at leje ud, selvom de betaler skat af indtægten.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce