Forsiden af februar-nummeret af Time Magazine om en af de  største protestbevægelser i USA's historie, 'brought to you by Trump'

Forsiden af februar-nummeret af Time Magazine om en af de største protestbevægelser i USA's historie, 'brought to you by Trump'

Klummer

Hvad er mon inkubationstiden for en protestbevægelse?

Folket marcherer i gaden verden over. At demonstrere handler i høj grad om at skubbe meningsløshed og frustrationer lidt væk.

Klummer
FOR ABONNENTER

Sidste weekend gik jeg gennem Københavns gader med en masse andre til den globale Women’s March.

Vi var nok nogle tusinde, deriblandt masser af mænd og børn. Folk havde klædt sig ud, mange havde kreeret fantasifulde skilte med bistre missekatte, der bed fra sig, og drengen ved siden af mig havde skrevet ’10 year old feminist’ på sit skilt.

Mens vi gik der og råbte: »Women! United! Will never be divided«, så tænkte jeg over, at det mindede mig om min barndom. Det med at gå til demo. Den form for politisk protest har ellers været ude af mit liv nogle år, men er nu tilbage for fulde gardiner. Og jeg har på fornemmelsen, at jeg ikke er alene med behovet.

Der har været store Red-Aleppo-støttedemonstrationer denne vinter, og sidste weekends anti-Trump-demonstrationer samlede mange millioner kloden rundt. Occupy-bevægelsen, Black Lives Matter-aktivismen og ikke mindst de polske kvinder, der fik stoppet et abortforbud ved at strejke og gå på gaden, er fremragende eksempler på, at politisk aktivisme kan påvirke det politiske klima og nogle gange endda realpolitikken.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce