Huskesedler og notifikationer og alarmer og SMS'er fra Forældreintra og den kommunale affaldsordning præger klummeskriverens hverdag. Arkivfoto (modelfoto)
Foto: STEENVINKEL-NORDENHOF RIKKE

Huskesedler og notifikationer og alarmer og SMS'er fra Forældreintra og den kommunale affaldsordning præger klummeskriverens hverdag. Arkivfoto (modelfoto)

Klummer

Jeg har min læges ord for, at jeg ikke er dement

Men min hverdag er et uafbrudt zig-zag-stormløb mellem glemte aftaler, tabte sager og en overbebyrdet hjerne. Er der andre end mig, der simpelthen ikke er kompatible med kravet til det moderne menneskes opmærksomhed?

Klummer
FOR ABONNENTER

Tanken strejfer mig med jævne mellemrum: Er jeg på en eller anden måde defekt? Altså er der noget med min hjerne, siden jeg er så skide glemsom?

Status p.t. er, at jeg nu for fjerde gang inden for et år skal have nyt Dankort, nyt NemID, nyt sygesikringsbevis, nyt Mastercard og så videre. Hver gang er det et kæmpe cirkus. Alle abonnementer spærres og skal opdateres, tilsat frygten for hvem der kan misbruge min identitet og bankkonto, mens alt skal indtastes på ny på alle skærme.

Men min pung bliver væk ustandselig. Mit rejsekort forsvinder. Adgangskortet til mit arbejde er væk i uger ad gangen, så jeg må have kolleger til at følge mig rundt på avisen. Min cykelnøgle forputter sig. Jeg får månedlige bøder, fordi jeg ikke kan huske at tjekke ind og ud på Rejsekortet. Jeg må konstant maile mig selv lange lister med opdaterede koder til alt fra Netflix, fitnesscenter, Paypal, Tidal, wi-fi og koden til at bestille tid hos lægen. Alle aftaler skal følges ad med en alarm fra telefonens kalenderfunktion, ellers forsvinder de ud i det blå.

Jeg tror simpelthen ikke, at jeg er kompatibel med den nuværende teknologiske udvikling og det pres, min hjerne konstant udsættes for med 100+ daglige henvendelser fra folk. Presset kommer både fra en teknologisk og en social flanke. Jo nemmere det bliver at kontakte folk, jo flere mails får vi. Jo nemmere det er at tage en opgave på sig, jo mere stiger forventningerne til, hvad vi kan overkomme.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce