Med jyderne flytter også godt øl til København. Men der er mange af byen oprindelige beboere, som ikke er begejstrede for den tendens.
Foto: Lasse Kofod (arkiv)

Med jyderne flytter også godt øl til København. Men der er mange af byen oprindelige beboere, som ikke er begejstrede for den tendens.

Journalist: Har jydeindtoget virkelig forvandlet København til en af de inderste cirkler i Dantes Inferno?

Ligesom når det yderste højre på generaliserende vis bruger muslimer som syndebuk for alt, hvad der er galt i kongeriget, så er det et fejlskud at skyde skylden for Københavns problemer på os jyder.

Klummer
FOR ABONNENTER

Jeg vidste det, i samme øjeblik jeg så overskriften: »Naboer i Nordhavn protesterer: Nyt kollegium kan presse tre gange så mange unge ind som planlagt«.

Artiklen handler om, at visse beboere er sure over, at et planlagt ungdomskollegie i området står til at skulle huse 300 studerende i stedet for de aftalte 100. Hvilket de mener, vil »forrykke beboersammensætningen i hele kvarteret voldsomt og er helt i strid med de forudsætninger, vi købte bolig på«, som en af dem siger.

Det ville være synd at sige, at jeg åbnede artiklens kommentarfelt på Facebook med bævende nervøsitet; det var mere en form for afklaret vished om, hvad der nok ville komme. Og ganske rigtigt. Blandt de mange forskellige holdninger til den grumme sag fra Nordhavn var også en af dem, der tilsyneladende altid stikker hovedet frem, når der er noget galt i hovedstaden: Det er jydernes skyld!

Årsagerne til det kan være mange, men ofte handler det om gentrificering. Om at nogle indfødte københavnere har en opfattelse af, at årsagen til ændringerne i bydele som Nørrebro og Vesterbro de sidste 10-15 år skal findes i, at horder af unge fra fjerne steder som Herning og Aarhus er rykket ind i nyistandsatte lejligheder på Istedgade og ved Sankt Hans Torv, som deres forældre hjemme på gården har købt til dem.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce