Foto: Anne-Marie Steen Petersen

Klummer

Merete Pryds Helle: Litteraturen skal suge virkeligheden op som en svamp

Folk spørger ofte, hvor grænsen mellem virkelighed og fantasi går i en bog. Måske findes den grænse slet ikke.

Klummer
FOR ABONNENTER

At skrive en roman, der er forholdsvis realistisk og udfolder sig i en bestemt tidsperiode, er som at arbejde med en skuresvamp. Stemningen i tiden er den massive gule farve i svampen, der skal være hel og konsistent, og som handlingen kan trænge igennem og gøre tung og fyldig, så læseren kan vride den ud igen. Den grønne ru overflade er sproget, som man skrubber tiden med, så det kan mærkes som en form for modstand, der ripper op i læserens opmærksomhed.

Den handling, der suges op med svampen, skabes ud fra en fugtig, måske let rådnende, blanding af erindring og virkelighed. Når jeg er ude at holde foredrag om ’Folkets skønhed’, får jeg tit spørgsmål om, hvor meget der nu er virkeligt, og hvor meget jeg har fundet på. Hvad er erindring, og hvad er fantasi? Det er et spørgsmål, der altid svært at svare på, men fordi jeg får det spørgsmål så tit, lægger jeg mærke til nogle ting, nu hvor jeg er dybt inde i skriveprocessen igen. Hvad er det egentlig, der foregår?

Det, jeg ofte svarer, er, at det, der foregår, mens man skriver, har lige så stor betydning i forhold til, hvilke ting der bliver vendt i bogen som erindringer og fantasi. At nutiden i skriveprocessen på en eller anden måde er det, svampen er i gang med at gøre rent.

Det havde stor betydning for indholdet i ’Folkets skønhed’, at jeg blev skilt, mens jeg skrev romanen. Det var en overraskelse for både min tidligere mand og mig, at vi endte med at tage den beslutning. Ingen af os havde set det komme, men bagefter var det sådan, det skulle være, og vi forstod ikke, at vi havde været så længe om at forstå det.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce