I de 27 år, jeg har boet i hovedstaden, kan jeg stort set ikke huske en længere periode, hvor Kongens Nytorv har fået lov at være i fred. Luftfoto af Kongens Nytorv.
Foto: Janus Engel

I de 27 år, jeg har boet i hovedstaden, kan jeg stort set ikke huske en længere periode, hvor Kongens Nytorv har fået lov at være i fred. Luftfoto af Kongens Nytorv.

Klummer

Lars Hedebo Olsen: Byens pladser ligner bombekratere

Københavns gamle pladser trænger til en kærlig hånd. Men ingen nævner dem med ét ord i valgkampen.

Klummer
FOR ABONNENTER

Rod er godt. Især hvis det dækker over noget kreativt, og hvis der er en mening med rodet. Men kigger man på de københavnske pladser, kan man godt blive i tvivl om, hvad meningen er med rodet.

Foran Politiken ligger Rådhuspladsen, som lige nu er underdrejet på grund af det omfattende metrobyggeri. Hvordan pladsen kommer til at se ud, når byggeriet er overstået, står hen i det uvisse.

Men kender man Københavns kommune og byens politikere ret, bliver pladsen næppe mere charmerende, end den var, før byggeriet gik i gang.

Det vil sige en stor grå plads med en grumset belægning uden en defineret kant og uden noget grønt. En plads hvor der er plads til mange mennesker, men hvor man på ingen måde bliver inviteret til at opholde sig mere end det par minutter, det tager at passere pladsen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce