Foto: ASTRID DALUM
Klummer

Dy Plambeck vil gøre psykisk vold strafbart: Kvinde måtte ikke engang tisse med lukket dør for sin mand

Psykisk vold er den mest almindelige form for vold, der udøves i Danmark. Hvorfor skal det være tilladt?

Klummer
FOR ABONNENTER

Der er en scene fra Bille Augusts ikoniske film ’Tro, håb og kærlighed’ (1984), der står stærkt for mig og har gjort det, siden jeg som 14-årig så filmen første gang. Det er i slutningen af filmen, hvor Erik, en af filmens hovedpersoner, bærer sin mor ud af huset, hvor moren og Erik har boet sammen med Eriks tyranniske far.

Før dette sker, lever moren alene lukket inde på et værelse i huset. Hun er skrækslagen for faren, der kører ind i garagen og gasser bilen op, når han kommer hjem.

Da jeg var teenager og så filmen for første gang, kunne jeg ikke få hold på, hvad det var, der var galt med Eriks mor. Var hun psykisk syg? Eller havde faren gjort hende syg? Det var svært for mig at pege på, hvad det var, der var galt i Eriks hjem. I dag vil jeg sige, at det, som vi er vidne til i filmen ’Tro, håb og kærlighed’, er psykisk vold begået af Eriks far mod hans kone og søn.

Psykisk vold er en voldsform, det heldigvis er blevet mere udbredt at snakke om i Danmark. Heldigvis, skriver jeg, fordi det er den mest almindelige form for vold, der udøves.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce