Annonce
Annonce
Skribenter For abonnenter

Tour de penge, penge, penge

Kender hykleriet om Armstrong, generationer af cykelryttere og Oprah ingen grænser?

4

Findes der et menneske på den globaliserede klode, som var overrasket over, at Lance Armstrong sagde yes til Oprah Winfrey?

At han sagde yes til at have dopet sig i hele sin karriere, yes til at have dopet sig under samtlige sine syv sejre i Tour de France, og yes til, at det umuligt kunne have ladet sig gøre uden doping?

»Rystende sandheder«, ikke sandt ... nej vel? Sikken dog et dyrt iscenesat hykleri, vi alle deltager i. Den forløbne uges spin om tv-interviewet mellem de to berømtheder, hele deres aftalte spil dag ud og dag ind, kom godt nok faretruende tæt på min kvalmegrænse.

For det korte af det helt utroligt lange kan jo siges med noget, som Armstrong ikke svarede yes, men klart no til: Om han havde snydt? Vel havde han da ej: »Definitionen på at snyde er at sikre sig en fordel, som din rival eller modstander ikke har. Og det gjorde jeg ikke. Jeg gjorde ikke noget, som andre ikke havde adgang til«.

SE VIDEOSe Armstrong indrømme årelangt misbrug

Lance Armstrong cyklede efter reglerne, summen af de skrevne og de uskrevne, det ved vi alle sammen.

Ligesom vi alle ved, at det aktuelle mediecirkus køres helt efter reglerne med hykleriske bekendelser, tårer i øjenkrogene, mandehørm og selvmedlidenhed, hele den udvidede pakke, som mestres til fuldkommenhed af forretningsfolk som Bjarne Riis og Lance Armstrong.

Abonnér og få fuld adgang til artiklen, samt alt på politiken.dk for 66 kr. per måned.

Allerede abonnent? Log ind

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce